AMCARFORUM.NO

Forum for Amerikansk bil
Dato/klokkeslett: Man 11. Des 2017 14:05

Tidssone UTC + 1 time




Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 63 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4, 5  Neste
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: Man 11. Feb 2013 17:05 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Registrert: Tor 11. Okt 2007 21:33
Innlegg: 501
Bosted: Skien
Knipsa noen bilder i dag, endringen er at alt er klart for kledning.

Her gjorde jeg også en feil, jeg monterte vertikale klemlekter for vindsperra, men skulle ha stående kledning. med horisontal utekting utenpå dette fikk jeg problemer med dører, vinduer vannbrett etc fordi veggen bygget så mye ut. Løsningen ble å felle de horisontale lektene inn. Endel ekstra jobb, men det går.

Bilde

Bilde

Nå venter jeg bare på våren.. Kommer vel snart :)


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tor 21. Feb 2013 12:57 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

Registrert: Lør 17. Feb 2007 01:59
Innlegg: 672
Bosted: Nesbyen
Camarogeddon skrev:
Jeg har betalt en byggmester for å følge opp byggingen min, samt stå ansvarlig.

Veldig kjekt å ha noen å ringe til når man står fast på hvordan ting skal gjøres.


Hvor mye koster det å ha en byggmester til å følge opp bygginga,samt stå ansvarlig?

Mitt garasjebygg vil bli på ca 100 kvm,og etter det jeg forstår,så er det ei grense på 75 kvm som man kan bygge uten tilsyn for å si det slik.

_________________
-77 Ford Ranchero GT,400 cid
-77 Ford LTD II Squire Wagon,351 M
-79 Ford Ranchero GT,351 W
-90 Ford Taurus GL 3.0 V6
-97 Pontiac Trans Sport


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tor 21. Feb 2013 14:53 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Lør 12. Sep 2009 10:19
Innlegg: 2935
Bosted: Stavanger
Går det heit greit med tanke på lufting?

_________________
1965/2004 Mustang mach1
1970 Plymouth GTX 440 6 Pack
1970 plymouth GTX 440
1982 Opel manta 2.0i 16v
2013 citroen berlingo
2008 peugeot 408 Gass/bensin
VW sharan 2003 1.8 Turbo. 190 hk. 300Nm Brukt bilen fra helvete.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tor 21. Feb 2013 22:12 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Registrert: Tor 11. Okt 2007 21:33
Innlegg: 501
Bosted: Skien
Ja, med tanke på at tømmermannskledning i følge byggforsk normalt er montert direkte på horisontale lekter så skal det ikke være problematisk.

- Camarogeddon


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tor 21. Feb 2013 22:15 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Registrert: Tor 11. Okt 2007 21:33
Innlegg: 501
Bosted: Skien
Pris er nok veldig varierende, jeg fikk tak i byggmesteren via en bekjent. Det kosta 20k pluss mva

Utfordringen er gjerne å finne noen som er villig til det

- Camarogeddon


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tor 21. Feb 2013 22:19 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Lør 12. Sep 2009 10:19
Innlegg: 2935
Bosted: Stavanger
Camarogeddon skrev:
Ja, med tanke på at tømmermannskledning i følge byggforsk normalt er montert direkte på horisontale lekter så skal det ikke være problematisk.

- Camarogeddon



Tenkte bare sia det nå ikke ble noe lufting sideveis, siden du har sperret med vertikale lekter i mellom de horisontale, men har sikkert ikke så mye å sei?

Blir vel også flere av de klednings borene som ikke får lufting/kuldebru/ da den vertikale lekten ligger bak hele kledningens lengde. ?

Jeg spørr for vi er midt i hus bygging og har alt alt for mange tanker i hode rundt dette. og er inga fagmann. og bor på vestlande så man er kjemperedd for å ikke få god nok utlufting. + har aldri hørt denne løsningen på de byggene jeg har vært med på tidligere

_________________
1965/2004 Mustang mach1
1970 Plymouth GTX 440 6 Pack
1970 plymouth GTX 440
1982 Opel manta 2.0i 16v
2013 citroen berlingo
2008 peugeot 408 Gass/bensin
VW sharan 2003 1.8 Turbo. 190 hk. 300Nm Brukt bilen fra helvete.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Fre 22. Feb 2013 07:25 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Registrert: Tor 11. Okt 2007 21:33
Innlegg: 501
Bosted: Skien
I mitt tilfelle så blir det lufting ettersom horisontale lekter er 36 mm og vertikale er 22.

- Camarogeddon


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Fre 22. Feb 2013 07:33 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Lør 12. Sep 2009 10:19
Innlegg: 2935
Bosted: Stavanger
Ja da får du lufting :D

_________________
1965/2004 Mustang mach1
1970 Plymouth GTX 440 6 Pack
1970 plymouth GTX 440
1982 Opel manta 2.0i 16v
2013 citroen berlingo
2008 peugeot 408 Gass/bensin
VW sharan 2003 1.8 Turbo. 190 hk. 300Nm Brukt bilen fra helvete.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Fre 22. Feb 2013 13:23 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Registrert: Tor 11. Okt 2007 21:33
Innlegg: 501
Bosted: Skien
Grunnen til at du neppe har hørt om denne løsningen er at det er korrigering for en byggefeil utført av undertegnede..

Jeg BURDE jo ha benyttet horisontal vindsperre i utgangspunktet, og dermed horisontale klemlekter, og unngått hele ekstraoperasjonen.

Men SÅ langt tenkte man ikke når man sto der med rullen i neven, så da må man bare korrigere etter beste evne.

Anbefaler derimot ingen å kopiere ekstraarbeidet mitt :)

-Camarogeddon


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Lør 23. Feb 2013 18:22 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

Registrert: Lør 17. Feb 2007 01:59
Innlegg: 672
Bosted: Nesbyen
Jaja...men jeg må si....til at dette er ditt første bygg,så er det nå imponerende å du har fått til,så litt småfeil burde man da nesten forvente :) . Den dagen jeg starter opp med mitt eget byggeprosjekt,så er jeg på samme nivå som deg,og jeg forventer igrunn langt mer byggefeil på mitt eget bygg..hehe 8) .

_________________
-77 Ford Ranchero GT,400 cid
-77 Ford LTD II Squire Wagon,351 M
-79 Ford Ranchero GT,351 W
-90 Ford Taurus GL 3.0 V6
-97 Pontiac Trans Sport


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Fre 01. Mar 2013 22:44 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Registrert: Tor 11. Okt 2007 21:33
Innlegg: 501
Bosted: Skien
Hehe, har drømt noen år selv kan du si. Har vel fabla om forskjellige detlajer i en ca 15 år nå før det flaska seg og man tok steget.

Takk for positiv tibakemelding :)

Ellers så har jeg, i påvente av at 20-30 cm med is skal innse at de taper, og gi opp, begynt på portene til verkstedet

Så langt er bare rammene klare. De blir 1300 ganger 2600, og 200 mm tykke. (hadde endel 2*8" til overs)

Bilde

Som man kanskje kan se av bildet er selve avstivningen i dørs laget av gjengestag, slik at de er justerbare om de skulle sige litt over tid. noe jeg egentlig regner med at de skal gjøre. Alle punkter er locktitet, og øvre festet er innslagsmuttere, slik at den skal være mulig å justere bare ved å bruke skralla på de nedre mutterne som er i senter.

-Camarogeddon


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Lør 02. Mar 2013 22:12 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

Registrert: Lør 17. Feb 2007 01:59
Innlegg: 672
Bosted: Nesbyen
Dette blir spennende å følge med på fremover :) ! Ja nå har dama begynt å mase mer og mer her om at jeg åsså skal sette igang med å få rivi det gamle uthusbygget og få opp en ny garasje,så jeg må nok sette meg ned for alvor nå og begynne å tegne å skissere åssen jeg vil ha dette bygget :) . Men bare det å rydde ut av det gamle og rive det,vil vel bli en passe stor jobb :) . Men det er nå en del av jobben skal man få laget noe nytt.
Interessant å se at du lager portene sjøl,jeg har ikke tenkt så langt enda,men går kanskje for å kjøpe noe ferdig. Men det er sikkert billigere å lage dem sjøl da?

_________________
-77 Ford Ranchero GT,400 cid
-77 Ford LTD II Squire Wagon,351 M
-79 Ford Ranchero GT,351 W
-90 Ford Taurus GL 3.0 V6
-97 Pontiac Trans Sport


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Lør 02. Mar 2013 23:11 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Registrert: Tor 11. Okt 2007 21:33
Innlegg: 501
Bosted: Skien
Billigere blir det vel ikke i så stor grad. En garasjeport er ikke så dyr at det gjør noe. De to jeg har montert kostet vel 15 k med moms. Men bedre isolert blir det. I tillegg hadde jeg lyst til å lage de selv, noe som også er viktig, hehe.

Bilde

- Camarogeddon


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tir 05. Mar 2013 01:20 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

Registrert: Lør 17. Feb 2007 01:59
Innlegg: 672
Bosted: Nesbyen
Det er jo gøy å lage noe sjøl også,ikke bare kjøpe alt fiks ferdig,helt enig. Blir spennende å følge med videre på fremdriften på bygget og bilder du legger ut :) !

_________________
-77 Ford Ranchero GT,400 cid
-77 Ford LTD II Squire Wagon,351 M
-79 Ford Ranchero GT,351 W
-90 Ford Taurus GL 3.0 V6
-97 Pontiac Trans Sport


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Fre 15. Mar 2013 16:33 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

Registrert: Søn 05. Feb 2006 21:44
Innlegg: 1219
Bosted: Hvam
Flott bygge! Det blir gromt når det står ferdig :)


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 63 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4, 5  Neste

Tidssone UTC + 1 time



Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 2 gjester


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
Drevet av phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.no - Norsk phpBB-support