AMCARFORUM.NO

Forum for Amerikansk bil
Dato/klokkeslett: Tor 28. Mar 2024 10:09

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]




Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 25 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: Søn 30. Sep 2012 22:20 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Lør 12. Mar 2011 21:00
Innlegg: 2570
Bosted: Tromsø
Da min far måtte få tilbake igjen tauestaget "mitt", måtte jeg lage meg et nytt! Kan ikke handtere biler og delebiler uten! Har du først vært på slep med stag blir det aldri det samme med tau igjen. I dét slepebilen begynner å bremse, blir bil nr.2 automatisk bremset pent opp, uten at sjåføren må sitte med nesa i frontruta og puls på 197. Pluss at det blir merkbart mindre nøkking og napping da jeg har en bevegelse på bare 10cm mellom bilene.

Bilde
Startet ut med 3m 35x35mm firkantrør, med Biltema 412050 kulekobling i ene enden.

Bilde
I motsatt ende har jeg montert en sjakkel, som holder en annen sjakkel for å få litt bevegelse mellom bilene.

Bilde
Her har jeg hektet sjakkel nr.2 inn i slepefestet på Jeepen min.

På denne måten kan jeg til og med få boksert Ramchargeren min opp en lang bakke, og inn i garasjen sin, selv uten gearkasse... Det vil si at med stag kan du både slepe og skyve... =D> Prøv DET med tau... :twisted: Har desverre ikke bilde av selve bokseringa i dag, men jeg kan si at dagens økt var nok en suksess... =D>

_________________
HUSK å resirkulere plast! Visste du at 2kg plast sparer 4kg olje, som kan rafineres til 1l bensin til å fôre lekene mine.

1965 Plymouth Barracuda 4,5
1987 Jeep Cherokee 4,0
Garasjen deres


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Søn 30. Sep 2012 22:27 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

Registrert: Man 19. Jan 2009 23:53
Innlegg: 773
Bosted: sula,møre og romsdal
genialt =D>

_________________
1988 CHEVROLET SILVERADO
1970 CHEVROLET MONTE CARLO,PROSJEKT FERDIG OM NOEN ÅR :)


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Søn 30. Sep 2012 23:32 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

Registrert: Lør 17. Feb 2007 02:59
Innlegg: 679
Bosted: Nesbyen
Alldeles suverent,sånn skal jeg få laga meg gitt =D> 8) ! Er ennå gåen i armmusklene etter at jeg igår brukte jekketalje for å dra på den ene maxivanen min,frem og tilbake...puhh...fikk det til tilslutt,men dæven å tungt ja. Åsså hjalp det ikke at jeg hørte en hveselyd ifra andre sida av bilen....joda...bakhjulet punkterte,så da måtte jeg taue den med talja med bakhjulet på felgen,hjalp ikke akkurat kan man si..hehe :) ! Men siden jeg har Lada Niva her,så kunne jeg ha gjort dette mye lettere med ei slik stang,ypperlig når man skal flytte på amcars,slippe å masa på nabo'n om hjelp,han er i tillegg veldig treig,så kommer som regel ikke å hjelper før etter noen dager eller uker,han bor forresten bare 200 m unna..humre =D> :lol: .
Nei...må ha ei slik stang,da klarer man seg sjøl 8) !

_________________
-1977 Ford LTD II Squire Wagon,351 M
-1979 Ford Ranchero GT,351 W
-1996 Pontiac Trans Sport


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Man 01. Okt 2012 09:37 
Avlogget
Super Amcar pro
Super Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Lør 27. Jan 2007 20:17
Innlegg: 7196
Bosted: Åsa
En annen ting. Hvis dere bruker slepetau, må bilen som slepes, være registrert eller ha prøveskilt!

Med stanga, går bilen dere sleper på trekkbilens forsikring, og det er ikke krav til skilt!

_________________
1977 Dodge Aspen med 318 SBM og 904 kasse.
Bursdagsgaven fra min kone.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Man 01. Okt 2012 09:52 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

Registrert: Lør 17. Feb 2007 02:59
Innlegg: 679
Bosted: Nesbyen
Helt riktig jan,å en annen ting,det kan oppstå mange farlige situasjoner om tauet ryker. Det skal litt mer til om sjakkelen ryker,selv om f.eks kjettingstump i de tilfeller man trenger det for å feste stanga,kan å ryke,men det kreves jo mer kraft. Alle bør få laget seg ei slik stang,ikke gamble med sikkerheten ved å ta "snarveier".

_________________
-1977 Ford LTD II Squire Wagon,351 M
-1979 Ford Ranchero GT,351 W
-1996 Pontiac Trans Sport


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Man 01. Okt 2012 16:05 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

Registrert: Søn 09. Sep 2007 11:35
Innlegg: 888
Bosted: Sandnessjøen
Den der var smart! må lages...

Takk for tips

_________________
68 Ford Mustang HT 390FE/C6/9"Detroit+++ viewtopic.php?f=3&t=14706
88 Ford F-250
Xèr-96 Blazer-98 Mustang-95 Astro AWD-94 Suburban-86 Camaro Z28-80 Mirada-79 Catalina-64 Pontiac Lemans-82 Regal-64 Fairlane


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Man 01. Okt 2012 19:48 
Avlogget
Get going
Get going

Registrert: Lør 17. Mar 2012 20:01
Innlegg: 273
noe så enkelt men så smart :), en veldig kjekk ting å ha!

_________________
1988 s10 Blazer (død)
1988 s10 Blazer
1991 s10 Blazer (tilsalgs)


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Man 01. Okt 2012 19:59 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Registrert: Ons 22. Aug 2012 20:18
Innlegg: 100
Bosted: Rogaland
Så genialt! Og det er helt godkjent? Det må det jo være, må jo være tryggere enn en sleten taustump?

_________________
I say hey ya'll and yeehaw!

El Camino '73


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Man 01. Okt 2012 21:02 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Lør 12. Mar 2011 21:00
Innlegg: 2570
Bosted: Tromsø
Godkjent og godkjent, er jo hjemmemekk... :) Men VELDIG mye tryggere enn en taustump! Og det skal jo uansett sitte en figur i den andre bilen også til å styre og bremse! :)

_________________
HUSK å resirkulere plast! Visste du at 2kg plast sparer 4kg olje, som kan rafineres til 1l bensin til å fôre lekene mine.

1965 Plymouth Barracuda 4,5
1987 Jeep Cherokee 4,0
Garasjen deres


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Ons 03. Okt 2012 22:00 
Avlogget
Rookie
Rookie

Registrert: Ons 30. Mar 2011 18:39
Innlegg: 31
har selv slept en del biler med slepestang, helt fantastisk.
den vi hadde var 2 meter lang, og skjøtet på midten for å ta mindre plass når ikke i bruk. den var laget av veiskilt rør.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tor 11. Okt 2012 19:25 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Man 14. Jan 2008 21:06
Innlegg: 1513
Bosted: Midland (Tr.heim)
Den der var jo kjekk.

I USA er det jo vanlig å se campingbiler/trucks med en personbil/racebil hengende etter i en dobbel towbar.
Dette er vel ikke lov i Norge, eller(?)

_________________
69 Chevy Camaro X11, LS1 6-speed (project Stealth)

69 Chevy Camaro X44, LT1 (ex)
68 Plymouth Valiant, 383 Magnum(ex)
74 Ford Maverick, 302 (ex)
88 Chevy Astro (ex)

Non
Athletic
Sport
Created
Around
Rednecks


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tor 11. Okt 2012 22:14 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro

Registrert: Søn 27. Jan 2008 20:48
Innlegg: 2838
Bosted: Bergen
Forsvaret bruker towbar, men om det er lov for oss andre er usikkert. Et problem er at bilen bak ikke bremser.

_________________
Forhjulstrekk er feminint
To much rice makes me sick!


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tor 11. Okt 2012 23:28 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Registrert: Tir 18. Mai 2010 20:15
Innlegg: 183
Bosted: Hamar
Mulig jeg er vanskelig og fjern :P men åssen blir det med draget når staget ikke er midt i fronten på bilen som taues? må da bli mye bryting ved kjøring rett fram-om bila ligg rett bak hverandre, eller?

_________________
Gode gamle bilær, som tutær og bråkær! ;D

-Dodge dart 73' slant six, manuell.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Fre 12. Okt 2012 00:07 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Registrert: Fre 27. Jan 2006 01:09
Innlegg: 244
Bosted: Fredrikstad
Må få laget et stag selv, er utrolig praktisk å ha. Hadde et tauestag med hengerkobling i begge ender på gamlejobben, så vi rygget inn biler som ikke gikk selv. Har også stag´a buss og lastebil langs veien som bilberger, så jeg skulle da mene at det er lov. Som D.D.Wernberg sier, er det viktig at man plasserer seg i kjørefeltene så staget står rettest mulig mellom bila, nettopp for å unngå sidekrefter ved pådrag/brems. Sjåføren i bilen som blir staget må være veldig på vakt, og følge etter trekkbilen, selv om denne plasserer seg feil, for å unngå å muligens ødelegge begge bilene når den bakre bilen prøver å kjøre forbi trekkbilen. :)

Kort stag er lettere og mer solid, men gir mer sidekrefter hvis det ikke er rett drag mellom bilene. Et langt stag er tyngre og tar mer plass, krever mer styrke i selve staget for å motstå knekking, men gir mye tryggere egenskaper under kjøring.

_________________
Christian
'62 Chevrolet Chevy II
'67 Chevrolet Bel Air
'70 El Camino
'71 Chevrolet C10
'55 Ford F620


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Lør 13. Okt 2012 20:28 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

Registrert: Søn 21. Mar 2010 14:52
Innlegg: 1342
Bosted: Nygårdsjøen,Gildeskål!
genialt. nå vet jeg hva jeg skal lage meg :D

_________________
-90 Suburban


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 25 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]



Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
Drevet av phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.no - Norsk phpBB-support