AMCARFORUM.NO

Forum for Amerikansk bil
Dato/klokkeslett: Fre 29. Mar 2024 10:30

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]




Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 79 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Neste
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Re: rustfjerning
InnleggSkrevet: Man 21. Jan 2013 23:03 
Avlogget
Get going
Get going

Registrert: Tir 21. Feb 2012 02:36
Innlegg: 336
Infected Mushroom skrev:
zx9r skrev:
Sitronsyre kan jeg også bekrefte er dritbra, men man må få tak i det i stort kvanta.
Er det gravrust, da kan man sandblåse det aller verste, og deretter legge det i syra.
Man kan også bruke søtningstoffet melisse (eller hva det nå het??), istedet for sitronsyre.


Melasse :D

Tror jeg holder meg til melassen, det er hittil det aller billigste alternativet, og for meg så funket det utmerket, Sålenge man tåler at det lukter litt :mrgreen: Skal få rigget til en ståltank istedetfor plastønna, da får jeg også lokk på og større deler nedi, i tillegg til mulighet for drenering. Med den lave prisen på sirupen har jeg råd til å tømme det ut når jeg vet jeg ikke skal bruke det på lenge. Og så blir det billigere for andre om de har noe de vil dyppe :mrgreen:

Har aldri brukt melasse selv noen gang, kun sitronsyre, derfor skal jeg prøve melasse neste gang.
Det blir vel dyrt dette også om man skal kjøpe i smått på butikken, så hvor får man kjøpt slik i større kvanta?
Melasse går kansje også under mange andre navn? eller er det bare vanlig sirupp, samme hva?

Dette burde være perfekt til å ta rust innvendig på rammer, om man tetter alle hull.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: rustfjerning
InnleggSkrevet: Tir 22. Jan 2013 00:18 
Avlogget
Get going
Get going

Registrert: Ons 07. Feb 2007 18:10
Innlegg: 235
Bosted: Stokke
zx9r skrev:
Infected Mushroom skrev:
zx9r skrev:
Sitronsyre kan jeg også bekrefte er dritbra, men man må få tak i det i stort kvanta.
Er det gravrust, da kan man sandblåse det aller verste, og deretter legge det i syra.
Man kan også bruke søtningstoffet melisse (eller hva det nå het??), istedet for sitronsyre.


Melasse :D

Tror jeg holder meg til melassen, det er hittil det aller billigste alternativet, og for meg så funket det utmerket, Sålenge man tåler at det lukter litt :mrgreen: Skal få rigget til en ståltank istedetfor plastønna, da får jeg også lokk på og større deler nedi, i tillegg til mulighet for drenering. Med den lave prisen på sirupen har jeg råd til å tømme det ut når jeg vet jeg ikke skal bruke det på lenge. Og så blir det billigere for andre om de har noe de vil dyppe :mrgreen:

Har aldri brukt melasse selv noen gang, kun sitronsyre, derfor skal jeg prøve melasse neste gang.
Det blir vel dyrt dette også om man skal kjøpe i smått på butikken, så hvor får man kjøpt slik i større kvanta?
Melasse går kansje også under mange andre navn? eller er det bare vanlig sirupp, samme hva?

Dette burde være perfekt til å ta rust innvendig på rammer, om man tetter alle hull.
Melasse er egentlig hestefòr og fås kjøpt på Felleskjøpet. 25 liter koster rundt 180,-. Blandingsforhold 1:10. Du bør varme opp vannet før du blander sirupen i, så det er lettere å få blandet den.

_________________
'65 Mustang HT
'65 Mustang Fastback
Smusskoilen er tom for olje, og stempelproppen har kilt seg i gryllkammeret under lensetuten.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: rustfjerning
InnleggSkrevet: Tir 22. Jan 2013 00:55 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

Registrert: Man 19. Jan 2009 23:53
Innlegg: 773
Bosted: sula,møre og romsdal
og det må vær varmt hele tiden :?: ikke frost i allfall :?:

_________________
1988 CHEVROLET SILVERADO
1970 CHEVROLET MONTE CARLO,PROSJEKT FERDIG OM NOEN ÅR :)


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: rustfjerning
InnleggSkrevet: Tir 22. Jan 2013 01:24 
Avlogget
Get going
Get going

Registrert: Ons 07. Feb 2007 18:10
Innlegg: 235
Bosted: Stokke
bad luck skrev:
og det må vær varmt hele tiden :?: ikke frost i allfall :?:
Varme hjelper kanskje på, jeg har isolert tønna, men jeg brukte ikke varmeren etter at jeg hadde rørt i sirupen, satte bare på lokket og surret plast over i tillegg. Men pga oppvarmingen og isoleringa holdt det seg forholdsvis varmt resten av uka. Har lagt nedi noen flere deler nå som blandingen er på normaltemparatur, tipper det er rundt 10 grader i tønna, tønna står plassert på kaldtlager i 3 plussgrader. Men ville nok ikke ha latt den stå i minusgrader, jo mer lettflytende det er, jo bedre vil den krype inn mellom plateskjøter o.l. Jeg tror blandingen i seg selv skaper litt varme, kanskje pga en liten gjæringsprosess eller no. For det vil begynne å gro litt nedi der fordi sirupen jo er organisk. Men har ikke vært noe problem sålangt.

Jeg får se førstkommende lørdag om rusta har blitt borte på de nye delene, eller om jeg må booste det opp med varme. Isåfall holder det med 40-60 grader, tipper det tar rundt 3-5 timer med 1500w kolbe. Og så fjerne varmeren og lukke tønna.

_________________
'65 Mustang HT
'65 Mustang Fastback
Smusskoilen er tom for olje, og stempelproppen har kilt seg i gryllkammeret under lensetuten.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: rustfjerning
InnleggSkrevet: Tir 22. Jan 2013 13:23 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Lør 12. Mar 2011 21:00
Innlegg: 2570
Bosted: Tromsø
Har bare kaldgarasje, men dette må absolutt testets ut når det blir varmere i lufta... =D> =D>

_________________
HUSK å resirkulere plast! Visste du at 2kg plast sparer 4kg olje, som kan rafineres til 1l bensin til å fôre lekene mine.

1965 Plymouth Barracuda 4,5
1987 Jeep Cherokee 4,0
Garasjen deres


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: rustfjerning
InnleggSkrevet: Tir 22. Jan 2013 17:02 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Registrert: Tir 18. Mai 2010 20:15
Innlegg: 183
Bosted: Hamar
Er det noen som har prøvd med f.eks sitronsyre på rusta reflektorer? eller noe annet vidunder stoff som ikke dreper reflektorene? :)

_________________
Gode gamle bilær, som tutær og bråkær! ;D

-Dodge dart 73' slant six, manuell.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: rustfjerning
InnleggSkrevet: Tir 22. Jan 2013 20:09 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

Registrert: Man 19. Jan 2009 23:53
Innlegg: 773
Bosted: sula,møre og romsdal
er vel best og bytte da viss dem er rusta,får dem ikke gjennom Eu heller da......viss det ikke er en veldig gammel bil da som ikke skal på EU :^o

men sitronsyre tar bare rusta og ingenting annet....men rusta kommer fort tilbake viss det ikke blir behandlet med grunning,og det er vel ikke så smart på en reflektor #-o

_________________
1988 CHEVROLET SILVERADO
1970 CHEVROLET MONTE CARLO,PROSJEKT FERDIG OM NOEN ÅR :)


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: rustfjerning
InnleggSkrevet: Tir 22. Jan 2013 22:27 
Avlogget
Get going
Get going

Registrert: Ons 07. Feb 2007 18:10
Innlegg: 235
Bosted: Stokke
Tok opp en del bare for å se hvordan det lå an, delen (underdel luftfilterboks) har ligget i badet i 3 døgn, den var svært rusta, på undersiden er det mer gravrust, nå var det mye som allerede var blankt, tipper ca 1/3.

Bildet er av delen før badet, fikk ikke tatt bilde nå. Skal bli spennende å se til helga hvordan den ser ut :)


Vedlegg:
P1000542_1.jpg
P1000542_1.jpg [ 178.13 KiB | Vist 18140 ganger ]

_________________
'65 Mustang HT
'65 Mustang Fastback
Smusskoilen er tom for olje, og stempelproppen har kilt seg i gryllkammeret under lensetuten.
Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: rustfjerning
InnleggSkrevet: Tor 24. Jan 2013 19:37 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro

Registrert: Tor 22. Jun 2006 23:58
Innlegg: 620
Bosted: Porsgrunn
Har brukt sitronssyre til rustfjerning, men vet ikke helt om jeg er så happy med det.. Det fjerner rusta, men den kommer mye fortere tilbake enn om delene har vært i strip-all. Mulig jeg gjør noe galt, men man må jo vaske delene etter de har vært i sitronsyre.. Og når det har tørket, og det bør det jo gjøre før man grunner det.. så har det allerede fått et tynt lag brunfarge.

Bilde

Dette er en drøy time etter at de ble tatt opp, og med en gang så de helt fine ut.. Tips :?:

_________________
Chevrolet USA#1


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: rustfjerning
InnleggSkrevet: Tor 24. Jan 2013 21:11 
Avlogget
Get going
Get going

Registrert: Fre 01. Des 2006 19:23
Innlegg: 285
Bosted: Sunnmøre
Eg har brukt ein del strip-all og er vel rimelig fornøgd med det, når vi ser vekk i frå prisen.
For ein kompis dyppa eg ei moped ramme i strip-all. Når den var fri for lakk og rust spylte eg den med varmt vatn og tørka den med ein handuk.
Kompisen min har ei garage som har litt varme om vinteren men på grunn av mange proskjekt vart moped ramma stående ubehandla.
Der sto den over eit halvt år og det var kun på 2 plasser som det viste antydning til rust. :shock: :shock:
Men det var så lite att det vart fjerna på 5 minutt.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: rustfjerning
InnleggSkrevet: Tor 24. Jan 2013 21:48 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

Registrert: Man 19. Jan 2009 23:53
Innlegg: 773
Bosted: sula,møre og romsdal
57belair skrev:
Har brukt sitronssyre til rustfjerning, men vet ikke helt om jeg er så happy med det.. Det fjerner rusta, men den kommer mye fortere tilbake enn om delene har vært i strip-all. Mulig jeg gjør noe galt, men man må jo vaske delene etter de har vært i sitronsyre.. Og når det har tørket, og det bør det jo gjøre før man grunner det.. så har det allerede fått et tynt lag brunfarge.

Bilde

Dette er en drøy time etter at de ble tatt opp, og med en gang så de helt fine ut.. Tips :?:



Hmmmm dette har jeg ikke opplevd før,men det må selvagt vaskes og blåses tørt og legges på en varm plass slik at fuktighet fordamper...ikke ligge våt i ei "kald" garasje....nå vet ikke jeg hva du har mulighet til....men det er jo ikke mye rust dette da.....alt stål som ikke er behandlet ruster fort....

_________________
1988 CHEVROLET SILVERADO
1970 CHEVROLET MONTE CARLO,PROSJEKT FERDIG OM NOEN ÅR :)


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: rustfjerning
InnleggSkrevet: Tor 24. Jan 2013 23:14 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro

Registrert: Tor 22. Jun 2006 23:58
Innlegg: 620
Bosted: Porsgrunn
bad luck skrev:
Hmmmm dette har jeg ikke opplevd før,men det må selvagt vaskes og blåses tørt og legges på en varm plass slik at fuktighet fordamper...ikke ligge våt i ei "kald" garasje....nå vet ikke jeg hva du har mulighet til....men det er jo ikke mye rust dette da.....alt stål som ikke er behandlet ruster fort....


Har varm garasje.. men dette var jo i høst. Etter at de var vasket, blåste jeg det "tørt" med trykkluft. Men siden disse delene er satt sammen av fler deler. Så la jeg de ut i solen en stund, for å tørke dem helt.
Dette er ikke noe unikt resultat for min del, alle gangene jeg har brukt sitonsyre har det blitt slik. Mer eller mindre..
Enig i at ubehandlet stål ruster fort.. og det er kanskje ikke så mye rust..
MEN med tanke på at en times tid før bildet ble tatt, var det bare noen få små brune prikker, så syns jeg det er endel rust :!:
Er jeg den eneste som opplever dette, er det jo såklart noe rart jeg gjør, men vet ikke helt hva.. :)

_________________
Chevrolet USA#1


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: rustfjerning
InnleggSkrevet: Tor 24. Jan 2013 23:59 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

Registrert: Man 19. Jan 2009 23:53
Innlegg: 773
Bosted: sula,møre og romsdal
hvilke merke er det på sitronsyra :?:

_________________
1988 CHEVROLET SILVERADO
1970 CHEVROLET MONTE CARLO,PROSJEKT FERDIG OM NOEN ÅR :)


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: rustfjerning
InnleggSkrevet: Fre 25. Jan 2013 21:44 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro

Registrert: Tor 22. Jun 2006 23:58
Innlegg: 620
Bosted: Porsgrunn
Har brukt ifra Rostlõsningen AB og ifra Fuso Chemical Co Ltd...

_________________
Chevrolet USA#1


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: rustfjerning
InnleggSkrevet: Lør 26. Jan 2013 23:19 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

Registrert: Lør 17. Feb 2007 02:59
Innlegg: 679
Bosted: Nesbyen
Ikke for å ødelegge kvelden alldeles for folka her,men jeg må bare fortelle noe om det med å fjerne rust.
Jeg og en gjeng ifra veteranvognklubben her i dalen var på en sånn temakveld ifjor høst på et bilskadesenter. Der var det en fyr som har drevet mange mange år i bilbransjen med å rette opp skadede biler+ta dette med rust.
Det første han sier til oss som møtte opp var:"- først vil jeg starte med en melding til alle dere som står hjemme i garasjene deres og pusser opp hobbybilen,og har skaffet dere all slags mulige midler dere har sett på tv-reklamene som skal fjerne rusta over natta,og bare skal smøre på ditt eller datt. Det finnes ingen midler som fjerner rust 100% punktum finale! Jeg skal gi dere et lite poeng,og det er at de beste produktene forsinker rusta under den nye lakken deres,men der stopper også disse vidunderproduktene,det eneste som fjerner rust,er å fjerne rusta fysisk ved å skjære det bort og sveise inn ny plate. Alt annet man gjør vil nok holde endel år,men så kommer det igjen gjennom den fine lakken på bilene deres".

Hehe...joda,jeg liker veldig godt slike folk,og det værste er jo at han har helt rett. En fyr som stod ved siden av meg sa mens vi hørte på foredraget:" -er du god på å sveise og fikse rust?"
Jeg måtte si som sant er,at jeg er ingen ekspert,og har mye å lære der.

Så da veit dere hva ekspertene har å fortelle oss som driver som hobbynisser i garasjene =D> :lol: !

_________________
-1977 Ford LTD II Squire Wagon,351 M
-1979 Ford Ranchero GT,351 W
-1996 Pontiac Trans Sport


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 79 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]



Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 3 gjester


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
cron
Drevet av phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.no - Norsk phpBB-support