AMCARFORUM.NO

Forum for Amerikansk bil
Dato/klokkeslett: Fre 29. Mar 2024 10:34

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]




Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 79 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Neste
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Re: rustfjerning
InnleggSkrevet: Søn 27. Jan 2013 00:29 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro

Registrert: Tor 22. Jun 2006 23:58
Innlegg: 620
Bosted: Porsgrunn
Ranchero skrev:
Ikke for å ødelegge kvelden alldeles for folka her,men jeg må bare fortelle noe om det med å fjerne rust.
Jeg og en gjeng ifra veteranvognklubben her i dalen var på en sånn temakveld ifjor høst på et bilskadesenter. Der var det en fyr som har drevet mange mange år i bilbransjen med å rette opp skadede biler+ta dette med rust.
Det første han sier til oss som møtte opp var:"- først vil jeg starte med en melding til alle dere som står hjemme i garasjene deres og pusser opp hobbybilen,og har skaffet dere all slags mulige midler dere har sett på tv-reklamene som skal fjerne rusta over natta,og bare skal smøre på ditt eller datt. Det finnes ingen midler som fjerner rust 100% punktum finale! Jeg skal gi dere et lite poeng,og det er at de beste produktene forsinker rusta under den nye lakken deres,men der stopper også disse vidunderproduktene,det eneste som fjerner rust,er å fjerne rusta fysisk ved å skjære det bort og sveise inn ny plate. Alt annet man gjør vil nok holde endel år,men så kommer det igjen gjennom den fine lakken på bilene deres".

Hehe...joda,jeg liker veldig godt slike folk,og det værste er jo at han har helt rett. En fyr som stod ved siden av meg sa mens vi hørte på foredraget:" -er du god på å sveise og fikse rust?"
Jeg måtte si som sant er,at jeg er ingen ekspert,og har mye å lære der.

Så da veit dere hva ekspertene har å fortelle oss som driver som hobbynisser i garasjene =D> :lol: !

Vel ranchero.. så det du sier er at det spiller ingen rolle hva man gjør, for man har tapt uansett.. :?:

Fin historie, men tror ikke helt på det jeg.. :) Er ingen ekspert jeg heller.. men tror nok at om man får bort rusta helt (Nei jeg tenker ikke på mirakelmiddel som man smører utenpå rusta :wink: )
Enten ved mekanisk fjerning eller ved hjelp av kjemikalier, så er man kvitt den. Så må man jo såklart bruke kvalitetsprodukter etterpå for å beskytte stålet..

_________________
Chevrolet USA#1


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: rustfjerning
InnleggSkrevet: Søn 27. Jan 2013 04:14 
Avlogget
Get going
Get going

Registrert: Ons 07. Feb 2007 18:10
Innlegg: 235
Bosted: Stokke
Varme ser visst ut til å være en nøkkelfaktor også ved bruk av melasse. Uten tilført varme må nok delene ligge mye lengre, kanskje opptil 3-4 uker. Delene jeg la oppi for en uke siden lå kaldt (noen få plussgrader) i 4 dager, men det så ikke ut som det skjedde så mye nedi der, så jeg boosta opp tempen litt til 30 grader. Tok det ut idag og gjorde det rent, men det burde nok ha ligget i en uke med varme på da det ble mye skrubbing for å få det rent og det var fortsatt et tynt lag med rust enkelte steder. Men resultatet ble ikke så verst allikevel. Men ser at rusta kommer tilbake nesten med en gang også her, mye mulig fordi man må skylle med vann? Prøvde litt forskjellig for å forhindre dette og fant at Biltema kalkavfettinga/rustløseren nevnt tidligere fungerte bra til å fjerne det aller siste av overflaterusta. La noen av delene nedi igjen og varmet opp vannet til 50 grader før jeg lukket tønna. Så får jeg se om enda en uke om det er varmen som får melassen til å fungere skikkelig.

Det er nok også en fordel om det er plussgrader der man skal skylle delene, vannet fryser fort til is på delene og da er det vanskelig å få det rent :lol:


Vedlegg:
P1000542_1.jpg
P1000542_1.jpg [ 178.13 KiB | Vist 21985 ganger ]
P1000559_1.jpg
P1000559_1.jpg [ 189.68 KiB | Vist 21985 ganger ]
P1000561_1.jpg
P1000561_1.jpg [ 181.79 KiB | Vist 21985 ganger ]

_________________
'65 Mustang HT
'65 Mustang Fastback
Smusskoilen er tom for olje, og stempelproppen har kilt seg i gryllkammeret under lensetuten.
Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: rustfjerning
InnleggSkrevet: Man 28. Jan 2013 17:22 
Avlogget
Get going
Get going

Registrert: Tir 21. Feb 2012 02:36
Innlegg: 336
Ranchero skrev:
Ikke for å ødelegge kvelden alldeles for folka her,men jeg må bare fortelle noe om det med å fjerne rust.
Jeg og en gjeng ifra veteranvognklubben her i dalen var på en sånn temakveld ifjor høst på et bilskadesenter. Der var det en fyr som har drevet mange mange år i bilbransjen med å rette opp skadede biler+ta dette med rust.
Det første han sier til oss som møtte opp var:"- først vil jeg starte med en melding til alle dere som står hjemme i garasjene deres og pusser opp hobbybilen,og har skaffet dere all slags mulige midler dere har sett på tv-reklamene som skal fjerne rusta over natta,og bare skal smøre på ditt eller datt. Det finnes ingen midler som fjerner rust 100% punktum finale! Jeg skal gi dere et lite poeng,og det er at de beste produktene forsinker rusta under den nye lakken deres,men der stopper også disse vidunderproduktene,det eneste som fjerner rust,er å fjerne rusta fysisk ved å skjære det bort og sveise inn ny plate. Alt annet man gjør vil nok holde endel år,men så kommer det igjen gjennom den fine lakken på bilene deres".

Hehe...joda,jeg liker veldig godt slike folk,og det værste er jo at han har helt rett. En fyr som stod ved siden av meg sa mens vi hørte på foredraget:" -er du god på å sveise og fikse rust?"
Jeg måtte si som sant er,at jeg er ingen ekspert,og har mye å lære der.

Så da veit dere hva ekspertene har å fortelle oss som driver som hobbynisser i garasjene =D> :lol: !

Tviler på at noen her på forumet lar rusten være, og bare kliner på rustfjerner og lakk utenpå der igjen. Dette som du beskriver, slik gjør vanlig folk med ti tommeltotter på sin helt vanlige bil.

Jeg har også opplevd lett overfladisk rust rett etter syrebehandling (som beskrevet på fotoet tidligere her), men dette gjør ingenting, det er bare å la det være slik, sprøyt på med primer og deretter lakk.
I industrien er dette en vanlig fremgangsmåte på nyproduserte stålprodukter som er glattpolerte. De står en stund for at det skal bli matte av rust, da henger malingen mye bedre. Jeg vet dette høres helt villt ut, men så lenge det er lett brunt (gulbrunt), ikke grav-rust (brunt), gravrust er noe annet (gravrust er når det må hakkes, eller skrapes vekk).


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: rustfjerning
InnleggSkrevet: Man 28. Jan 2013 23:59 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

Registrert: Man 19. Jan 2009 23:53
Innlegg: 773
Bosted: sula,møre og romsdal
Det du sier nå,er at det beste er og slipe en bil plateren,la den stå til den har fått et lite lag med brunt ,for så og preime og lakke :shock:
Den bilen ville ikke jeg ha kjøpt i allefall.....tror du blander litt mye skipsindustri/offshore når det blir snakket om bil...

Har selv jobbet 13 år på skipsverft og ja der var det mye rart ang maling på rust...men det er noe annet med en verneverdig bil...

bare min tanke :wink:

_________________
1988 CHEVROLET SILVERADO
1970 CHEVROLET MONTE CARLO,PROSJEKT FERDIG OM NOEN ÅR :)


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: rustfjerning
InnleggSkrevet: Tir 29. Jan 2013 01:05 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

Registrert: Lør 17. Feb 2007 02:59
Innlegg: 679
Bosted: Nesbyen
Jeg tror det er mange måter å pusse opp en bil på. Jeg la ut dette bare for å fortelle hva vi som er i denne bilklubben fikk høre denne temakvelden. Det er uansett interessant å høre på folk som har biloppretting og lakkering som spesialitet,man kan jo selv velge hva man vil snappe opp av tips,og ikke alt liker man å høre. Slik er det for meg åsså,jeg har ingen mulighet til å skulle gå løs på et prosjekt å kappe vekk all rust,da vil man vel ende med å kappe vekk 2/3 av bilen og aldri få den sammen igjen. Man må ta til seg det man vil på slike temakvelder,og ikke alle har evner eller økonomi til å ta det så grundig som denne mannen beskrev det. Jeg velger sandblåsing/sliping og strip all produkt når jeg vil prøve på å kvitte meg med rusta.
Man må jo bare prøve å gjøre sitt beste med å pusse opp bilen sin,og etter hva man har av midler og produkter tilgjengelige når de går løs på prosjektet sitt,alle vil vi det beste for vår bil og det finnes mange tips og måter å gå frem på :) .

_________________
-1977 Ford LTD II Squire Wagon,351 M
-1979 Ford Ranchero GT,351 W
-1996 Pontiac Trans Sport


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: rustfjerning
InnleggSkrevet: Tir 29. Jan 2013 09:44 
Avlogget
Get going
Get going

Registrert: Tir 21. Feb 2012 02:36
Innlegg: 336
bad luck skrev:
Det du sier nå,er at det beste er og slipe en bil plateren,la den stå til den har fått et lite lag med brunt ,for så og preime og lakke :shock:
Den bilen ville ikke jeg ha kjøpt i allefall.....tror du blander litt mye skipsindustri/offshore når det blir snakket om bil...

Har selv jobbet 13 år på skipsverft og ja der var det mye rart ang maling på rust...men det er noe annet med en verneverdig bil...

bare min tanke :wink:

Nei, det var ikke det jeg sa. Jeg sa at i industrien der stål blir blankpolert pga prosesser i produktsjonen, der lar man stålet "småruste". En overflate som er grov pga sliping, den er IKKE plankpolert.
Du må lese hva jeg skriver.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: rustfjerning
InnleggSkrevet: Tir 29. Jan 2013 10:07 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

Registrert: Man 19. Jan 2009 23:53
Innlegg: 773
Bosted: sula,møre og romsdal
likevel blander du to ting som ikke har noe med hverandre og gjøre :wink: er det noen som grovsliper en bil for så og lakke den :?: :roll:

Her er du helt på bærtur etter min mening :mrgreen: og :mrgreen: ja jeg leser det som blir skrevet :wink:

_________________
1988 CHEVROLET SILVERADO
1970 CHEVROLET MONTE CARLO,PROSJEKT FERDIG OM NOEN ÅR :)


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: rustfjerning
InnleggSkrevet: Tir 29. Jan 2013 10:20 
Avlogget
Get going
Get going

Registrert: Tir 21. Feb 2012 02:36
Innlegg: 336
bad luck skrev:
Det du sier nå,er at det beste er og slipe en bil plateren,la den stå til den har fått et lite lag med brunt ,for så og preime og lakke :shock:
Den bilen ville ikke jeg ha kjøpt i allefall.....tror du blander litt mye skipsindustri/offshore når det blir snakket om bil...

Har selv jobbet 13 år på skipsverft og ja der var det mye rart ang maling på rust...men det er noe annet med en verneverdig bil...

bare min tanke :wink:

Stål blir lakkert kun for at det skal beskyttes mot rust, og ja, jeg blander skip/offshore-industrien (ansatt på ingeniørkontoret), stål er stål uansett.


bad luck skrev:
likevel blander du to ting som ikke har noe med hverandre og gjøre :wink: er det noen som grovsliper en bil for så og lakke den :?: :roll:

Her er du helt på bærtur etter min mening :mrgreen: og :mrgreen: ja jeg leser det som blir skrevet :wink:

Jeg gjør det ja (på karrosseriet), ikke grovslipe, men finslipe/mattslipe. Gjør ikke du det da?
Jeg pleier å mattslipe gammel lakk før lakkering, på bart stål som er grovslip med maskin/sandblåst, der primes det direkte.
Smådeler under bilen som kan lakkes på egenhånd, der kan man sandblåse eller syrebehandle.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: rustfjerning
InnleggSkrevet: Tir 05. Jan 2016 22:10 
Avlogget
Get going
Get going

Registrert: Ons 07. Feb 2007 18:10
Innlegg: 235
Bosted: Stokke
Tenkte jeg skulle følge opp denne tråden litt.

Har prøvd med diverse eddik-produkter som rustfjerner. Har lagt noen små braketter og ting og tang nedi forskjellige beholdere og eksperimentert litt med å bruke ren eddik og eddik/vann-blanding. De har bare ligget i et døgn til nå, men én skiller seg ut ganske markant. Pga prisen på eddik lønner det seg bare å bruke til småting. Delene er helt dyppet i blandingen og ikke lagt lokk på.

Klar eddik 7% fra Idun: Var ikke mye som skjedde på 24t, men litt av rusta kunne børstes vekk. Har ikke tatt lakk til nå.
Hvitvins eddik + vann 50/50: Ingenting.
Heinz eplecider-eddik: Fjernet lakken og 75% av rusta.
Heinz eplecider-eddik + vann 50/50: Litt rust og litt lakk.
Hvedings eddikessens 35% + vann 50/50: For en forskjell. Tok 99% rust og all lakk. Blank og fin overflate på braketten.

Har laget 3 blandinger til i kveld:
Ren Hvedings eddikessens, Eddikessens + vann 25/75% og Biltema kalk-/ rustløser + vann 50/50. Mest spent på hvordan den rene essensen virker.

_________________
'65 Mustang HT
'65 Mustang Fastback
Smusskoilen er tom for olje, og stempelproppen har kilt seg i gryllkammeret under lensetuten.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: rustfjerning
InnleggSkrevet: Fre 08. Jan 2016 10:29 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Registrert: Søn 05. Okt 2014 19:54
Innlegg: 534
Bosted: Særp
Meget interessant forsøk! Blir spennende å høre resultatet. Hvor kjøpte du eddik essens? Jeg har også prøvd med sitronsyre fra butikken. Funket greit nok på små muttere og slikt.

_________________
Low and slow :twisted:
'54 Chevrolet Bel Air


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: rustfjerning
InnleggSkrevet: Søn 10. Jan 2016 15:46 
Avlogget
Get going
Get going

Registrert: Ons 07. Feb 2007 18:10
Innlegg: 235
Bosted: Stokke
Eddiken kjøpte jeg i hylla på Meny.

Etter opptil 4 døgn på noen av produktene i garasje med romtemperatur mellom 8-13 grader ble resultatet:

1 - Idun klar eddik 7%: 4 døgn. Kraftig overflaterust/delvis gravrust og lakk, fjernet ca 60% rust, men rørte ikke lakken.
2 - Heinz eplecider-eddik: 3 døgn. Kraftig overflaterust og litt lakk. Fjernet ca 95% rust og all lakk.
3 - Heinz eplecider-eddik + vann 50/50: 3 døgn. Kraftig overflaterust og litt lakk. Ikke mye mer som skjedde siden 1 døgn.
4 - Hvitvins-eddik: 4 døgn. Skjedde ikke en dritt.
5 - Eddik-essens + vann 75/25%: 3 døgn. Gravrust. Fjernet ca 90% rust. Skulle vært ren essens, men mått spe ut med vann for å dekke delen helt.
6 - Eddik-essens + vann 20/80%: 3 døgn. Gravrust. Fjernet ca 70% rust.
7 - Biltema kalk-/rustløser + vann 50/50: 3 døgn. Gravrust. Fjernet ca 30% rust.

Så har jeg laget en blanding av 1/2 pakke sitronsyre kjøpt på Meny i ca 1/2 liter varmt vann (står i samme garasje så det blir jo kaldt etterhvert). La braketten fra nr. 1 og 6 nedi.
I tillegg dynket jeg en brakett med Cillit-Bang Power Cleaner Kalk & Smuss, den skal også fjerne rust.
Kaustisk soda/tapetklister skal også prøves etterhvert. Strip-All er jo kaustisk soda, men med noen tilleggskomponenter som såpe og diverse.

Jeg måtte avruste bakplata på mustang-prosjektet, så jeg fikk sjansen til å legge den nedi Strip-All. Denne hadde desverre krystallisert seg, så den tok bare såvidt litt lakk. Vi tømte derfor ut og fylte på med melasse og vann i 1:10 blanding med 50 grader varme på. Etter 5 døgn var all rusta vekke og det meste av lakk og sparkel. Ettersom denne blandingen har en ekstremt høy luktforurensning :retard: :-& dropper vi denne og satser på Strip-All :-$ :-$

_________________
'65 Mustang HT
'65 Mustang Fastback
Smusskoilen er tom for olje, og stempelproppen har kilt seg i gryllkammeret under lensetuten.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: rustfjerning
InnleggSkrevet: Man 11. Jan 2016 22:31 
Avlogget
Get going
Get going

Registrert: Ons 07. Feb 2007 18:10
Innlegg: 235
Bosted: Stokke
Sitronsyra funka greit etter 2 døgn, tok det meste av den gjenværende rusta, de flakene som ble igjen kunne bankes av.

Cillit Bang funket bedre enn jeg trodde, etter 1 døgn i væska ble braketten nesten helt fri for rust.

_________________
'65 Mustang HT
'65 Mustang Fastback
Smusskoilen er tom for olje, og stempelproppen har kilt seg i gryllkammeret under lensetuten.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: rustfjerning
InnleggSkrevet: Ons 13. Jan 2016 18:39 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Registrert: Søn 05. Okt 2014 19:54
Innlegg: 534
Bosted: Særp
Supert at du deler denne erfaringen altså! Så konklusjonen er at strip all funker best? Mens beste billigste ghetto løsning er sitronsyre?

_________________
Low and slow :twisted:
'54 Chevrolet Bel Air


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: rustfjerning
InnleggSkrevet: Tor 14. Jan 2016 10:11 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Registrert: Tor 11. Okt 2007 22:33
Innlegg: 501
Bosted: Skien
Har selv brukt stripall i oljefat med bra resultater. i mitt tilfelle på alle deler til en dreiebenk som jeg restaurerte etter at noen hadde satt den utendørs. (brukte "proff" miksen deres med en andel cleanall i blandingen for å ta fett). Dette fungerte over all forventning, og jeg sto igjen med bart stål etter behandling. Selv alt av gammel 50talls sparkel og annet forsvant.

Det skal dog sies at det ikke var noe gravrust i dette tilfellet, bare store mengeder overflaterust, gammel lakk og fett. Det er viktig å tørke delene med varme og / eller filler umiddelbart etter spyling for å unngå en tynn rusthinne som oppstår undet tørk.

Utgangspunkt:
Bilde
Bilde

Sammenligning av to deler hvor den ene har vært badet og spylt, den andre ikke (den nedre delen kunne ikke bades pga messingskilt jeg ikke ville ødelegge)
Bilde

Sluttresultat:
Bilde

Har fått god bruk for den tønna til mye rart i ettertid. Det eneste jeg har funnet som den ikke "spiser" så langt er teppetape.. den blir ikke oppløst, og malingen under blir igjen.

-Camarogeddon


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: rustfjerning
InnleggSkrevet: Fre 15. Jan 2016 17:23 
Avlogget
Get going
Get going

Registrert: Ons 07. Feb 2007 18:10
Innlegg: 235
Bosted: Stokke
Ser ut som ny =D>

_________________
'65 Mustang HT
'65 Mustang Fastback
Smusskoilen er tom for olje, og stempelproppen har kilt seg i gryllkammeret under lensetuten.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 79 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]



Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 2 gjester


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
Drevet av phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.no - Norsk phpBB-support