AMCARFORUM.NO

Forum for Amerikansk bil
Dato/klokkeslett: Tor 28. Mar 2024 10:00

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]




Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 3 innlegg ] 
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: Søn 29. Jan 2017 17:34 
Avlogget
Rookie
Rookie

Registrert: Søn 29. Jan 2017 01:40
Innlegg: 1
Hei,

Jeg er invitert i bryllup i California til sommeren og vurderer å ta turen - for så å hente hjem en 05-07 Mustang GT i samme slengen.

Er det noen her inne som har reist over til California i nyere tid og hentet hjem bil selv? Jeg har tidligere bodd 6 mnd i Ohio og kjøpte da bil (02 Mustang GT) - men med visum og fast adresse. Er derfor usikker på hvordan dette fungerer når jeg denne gangen er turist, og om det er noe spesielt rundt kjøp/registrering/title i California jeg bør vite om. Kom gjerne med erfaringer og innspil til de ulike stegene i prosessen rundt det å hente bil fra CA.

Jeg ønsker aller helst å registrere bilen slik at den kan brukes der under ferien. Noen som har gjort dette før? Har mange spørsmål...

1) Hvordan gjennomføre betaling enklest og sikrest? Da jeg handlet bil i Ohio så aksepterte ikke forhandleren bankoverføring. Måtte derfor betale med sjekk skrevet ut av banken. Jeg kan forsåvidt overføre penger til en bekjent i CA og få han til å betale. Det er vel ikke slik at den som betaler må stå som eier i title?
2) Hvilke dokumenter trengs for å kjøpe bil i California? Trenger jeg US førerkort eller sosial security number etc. for å stå som eier i title? Blir det kluss om bilen eventuelt registreres på en bekjent, mens jeg står i title?
3) Forhandleren ordner vel title, men er denne kun midlertidig (og kan jeg bruke denne ved eksport - title må vel fremvises)? Må jeg til DMV for å få skrevet title over på meg? Hvor lang tid bør jeg beregne til dette?
4) Da jeg handlet bil i Ohio skrev forhandleren ut midlertidige skilt som jeg kunne bruke i 30 dager. Kan jeg gjøre det på samme måte i California, kun kjøre på midlertidig registrering og droppe å registrere bilen selv hos DMV? Konsekvenser dersom jeg blir stoppet av politiet?
5) Noen som har erfaring med forsikring uten å ha US sertifikat? Sist tok jeg sertifikat i Ohio (kun gyldig i 6 mnd) og kjøpte forsikring i Geico. Har lest at Amcar har/har hatt en avtale med forsikringsselskap her? Noen som har erfaring med f.eks. kun 30 dagers forsikring?
6) Trenger jeg noe utover bill of sale (kvittering) og title for å eksportere bilen? Hvem skal dette evt. fremvises til - havnevesen, transportør, tollere? Vet at jeg trenger dette for å registrere/momse inn bilen i Norge.
7) Hvordan er det med smog check i California? Er dette noe forhandleren ordner, eller må jeg ordne det selv ved evt. registrering hos DMV?
8) Hvis det er mye enklere å ikke registrere bilen, men bare kjøre den direkte til havnen for eksport, så er jeg åpen for det.

Setter stor pris på alle erfaringer og innspill!

Mvh. Dag


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Man 30. Jan 2017 00:59 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

Registrert: Tor 31. Mai 2007 14:11
Innlegg: 726
Bosted: Narvik,Norway / Iola, Wisconsin, USA
Her finner du vel svar på det du trenger: https://www.dmv.ca.gov/portal/dmv/dmv/vr

_________________
-39 gMc 1/2t flatbed 302cid 6cyl/th400
-55 gMc 1/2t fenderside 248cid 6cyl/hydramatic
-77 GMC 1/2t SB fenderside 350/th350 (Pontiac ohc 6 kandidat!)
-84 GMC C1500 SB wideside 250 L6/th700 (i USA)
2014 GMC Sierra 1500 sb 5,3l v8 (i USA)

INLINER #3417


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Lør 30. Sep 2017 21:00 
Avlogget
Rookie
Rookie
Brukerens avatar

Registrert: Man 26. Jan 2009 00:06
Innlegg: 80
Bosted: Hamar
Anbefaler California Shipping i LA, da får du Container transport til Holger Fischer i Oslo.
Da kan du levere Bill og sale og Title til CS så ordner de eksport dokumenter.
Har brukt de flere ganger, har en bil hos de nå som venter på plass.

_________________
05 Chevy Tahoe
67 Mustang GTA
04 BMW 530
-------------
87 Chev. Caprice Brougham
70 Chev. C-10 Custom
70 Camaro
78 Chev. Malibu
81 Chev.Caprice


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 3 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]



Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 4 gjester


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
Drevet av phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.no - Norsk phpBB-support