AMCARFORUM.NO

Forum for Amerikansk bil
Dato/klokkeslett: Fre 29. Mar 2024 08:37

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]




Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 23 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Prosjekt
InnleggSkrevet: Lør 16. Feb 2013 17:10 
Avlogget
Get going
Get going

Registrert: Fre 13. Jul 2012 15:43
Innlegg: 169
Bosted: Enebakk
Usikker på om jeg poster på riktig sted.. Jeg har fått tilbud om en 68 C10 pickup som står i USA. (gjennom to ledd, så veldig usikkert) Hele karroseriet trenger å pusses opp. Har ikke sett bilder av bilen enda, men den skal ikke være opprustet og død. Men uansett, spørsmålet mitt er om det lønner seg å pusse opp denne i USA eller f.eks sende den til Polen? Vet at dette kanskje kommer sikkert an på tilstanden på bilen, men vil lufte det her om noen har erfaringer. Tar gjerne i mot tips om firmaer også om noen vil gjøre det.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: Prosjekt
InnleggSkrevet: Lør 16. Feb 2013 18:39 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Man 14. Jan 2008 21:06
Innlegg: 1513
Bosted: Midland (Tr.heim)
Hvilke priser det er i USA vet jeg ikke.

Vi er flere her inne som har hatt/har bil til restaurering hos http://fajnefurki.pl/

Han er også medlem her inne. Regn med 1-2 års ventetid der.
De er veldig flinke på å kommunisere, noe jeg syns er viktig.

Det er iallefall 3 prosjekttråder her inne derfra. Grogei er nok den som kjenner Adam best, av oss.

_________________
69 Chevy Camaro X11, LS1 6-speed (project Stealth)

69 Chevy Camaro X44, LT1 (ex)
68 Plymouth Valiant, 383 Magnum(ex)
74 Ford Maverick, 302 (ex)
88 Chevy Astro (ex)

Non
Athletic
Sport
Created
Around
Rednecks


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: Prosjekt
InnleggSkrevet: Lør 16. Feb 2013 18:49 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Lør 12. Sep 2009 11:19
Innlegg: 2935
Bosted: Stavanger
fine biler.

men ikke de bilene som ligger høyest i pris, så spørs om en total renovering vil lønne seg. er flere av disse til salgs i Norge

Kan anbefale http://fajnefurki.pl/ på det varmeste, men med en lang lang ventetid er det jo ikke sikkert du har lyst å bruke dem.

Klikker du deg litt ned på innleggene vil du se at det er en som driver formidling i polen, etter du har fått oversikt over hva som må gjøres, sender du han en mail og hører hva han sier.

Ellers har jeg navn på masse firma i polen, men de fleste har jeg valgt å holde meg unna grunnet stor komunikasjons problemer.

_________________
1965/2004 Mustang mach1
1970 Plymouth GTX 440 6 Pack
1970 plymouth GTX 440
1982 Opel manta 2.0i 16v
2013 citroen berlingo
2008 peugeot 408 Gass/bensin
VW sharan 2003 1.8 Turbo. 190 hk. 300Nm Brukt bilen fra helvete.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: Prosjekt
InnleggSkrevet: Lør 16. Feb 2013 18:50 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro

Registrert: Søn 27. Jan 2008 20:48
Innlegg: 2838
Bosted: Bergen
Lønner seg nok å kjøpe en som er fin og i orden.

_________________
Forhjulstrekk er feminint
To much rice makes me sick!


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: Prosjekt
InnleggSkrevet: Lør 16. Feb 2013 18:55 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Fre 28. Mar 2008 10:08
Innlegg: 2570
Bosted: Oslo
v8power skrev:
Lønner seg nok å kjøpe en som er fin og i orden.

x 2

Selv om en gjør alt selv blir det fortsatt dyrt OG man har ingen kul bil å kjøre med før etter flere år.
Anbefaler deg ihvertfall å kjøpe en som er kjørbar så du kan ta en og en ting etterhvert :=)

_________________
If it ain`t broken don`t fix it


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: Prosjekt
InnleggSkrevet: Lør 16. Feb 2013 19:05 
Avlogget
Get going
Get going

Registrert: Fre 13. Jul 2012 15:43
Innlegg: 169
Bosted: Enebakk
Takk for svar. Nei det er jo ikke de bilene som ligger høyest i pris. Men de som virkelig er fine koster ganske mye mer enn de som må restaureres. Kan man få ett eksemplar til ca 2000 Dollar, så er det ca 35000kr ferdig til Norge. Skal man ha en fint eksemplar av disse må man fort ut med 120-150000kr. Da har man mange kroner å gå på. Men nå vet jeg ikke hva det evnt vil koste å få bilen i orden, for det avhenger jo av tilstand på bilen.
Klart det kanskje vil lønne seg å kjøpe ferdig, men det gjelder vel stort sett alle biler. Fordelen er om man kjøper en bil til 2000 Dollar så får man en bil til 2000 Dollar:)

Skal se om jeg får noe bilder og mer info om bilen,så får jeg se hva det blir til:)


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: Prosjekt
InnleggSkrevet: Lør 16. Feb 2013 19:42 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Fre 28. Mar 2008 10:08
Innlegg: 2570
Bosted: Oslo
Fint er jo så forskjellig, om man ikke trenger at alt ser nytt ut så kan man få en fin 68 C10 til langt under 120 000..
Denne feks har big block, trenger litt touch up`s her og der men ser ihvertfall fin ut på bilder..
http://cgi.ebay.com/ebaymotors/1968-Che ... 19d88090ba
6000 dollars.
ca 35 000 norske + 12 000 kr frakt + 12 000 i moms + 4500 engangsavgift og skit til bt + ca 5000 kr i repp og fiks for godkjenning=
ca 68 500kr for en rimelig kul 68 pickup med big block. Mye bil for penga spør du meg ;) Og ikke minst mye bedre "butikk" enn å legge 35 000kr i å restaurere et vrak - 35 000kr holder til motor og gir omtrent. Eller lakk, eller interiør osv.

Ikke meninga å kverulere assa, bare prøver med noen velmenende tips ;)
Skal du ha utstillingsbil er såklart prisen også en annen. Men da må du også regne med flere hundre tusen i restaurering.

_________________
If it ain`t broken don`t fix it


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: Prosjekt
InnleggSkrevet: Søn 17. Feb 2013 11:04 
Avlogget
Get going
Get going

Registrert: Fre 13. Jul 2012 15:43
Innlegg: 169
Bosted: Enebakk
Det er ikke kverulering, er lov å si meningen sin her. Er jo det jeg ba om:) Jeg skjønner poenget ditt, den bilen du linket til er jo i mine øyne også et vrak, men med bra motor. Så på bildene og den er rusten. Men uansett, jeg ville finne ut om det var noen som hadde erfaringer med dette, men slik det ser ut kan det nok lønne seg å kjøpe ferdig i de fleste sammenhenger:)


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: Prosjekt
InnleggSkrevet: Søn 17. Feb 2013 11:16 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Lør 12. Sep 2009 11:19
Innlegg: 2935
Bosted: Stavanger
Litt erfaring her jeg med pick up og import/resturering

Men har egentlig kun kjøpt dem i forbindelse med å få hjem masse andre deler.

Få selger til å snikkre en tett trekasse, som dekker hele planet, fyll trekassen med motorer, girmasser, robotstøvsuger, oppladbare værktøy, og annet vræl som man har behov for. tillby resten av plassen til andre du kjenner.

Vips du har billig frakt.

Alle mine biler har vært solgt til EU da markede i Norge er elendig i forhold til store EU.
Eller skal vi se 1 har jeg byttet bort og 2 har jeg solgt.

I polen må du regne med ca 20 000 kr for en innvendig og utvendig lakkering, velger du ikke firma, får du det nok ned i rundt 10.000kr med demontering og montering (kjente kalitets produkter)

Har også en del å sei hva motor som står i bilen. ekte skinn interiør ligger på ca 10 000kr på en vanlig bil. pick up har ikke så mange stoler, så blir nok en del billigere

men ofte lønner det seg å kjøpe en bil som er fin i usa.

_________________
1965/2004 Mustang mach1
1970 Plymouth GTX 440 6 Pack
1970 plymouth GTX 440
1982 Opel manta 2.0i 16v
2013 citroen berlingo
2008 peugeot 408 Gass/bensin
VW sharan 2003 1.8 Turbo. 190 hk. 300Nm Brukt bilen fra helvete.


Sist endret av grogei den Søn 17. Feb 2013 11:47, endret 1 gang

Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: Prosjekt
InnleggSkrevet: Søn 17. Feb 2013 11:25 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Lør 12. Mar 2011 21:00
Innlegg: 2570
Bosted: Tromsø
Men pass på, jeg har en bil som var nyoppusset i US før den ble importert. Ser nydelig ut på bilder, utvendig og innvendig. Men under har de tatt endel snarveier, bl.a tectyl i stedet for rustsveis... Fin langt fra med andre ord.


Sent from my iPhone using Tapatalk

_________________
HUSK å resirkulere plast! Visste du at 2kg plast sparer 4kg olje, som kan rafineres til 1l bensin til å fôre lekene mine.

1965 Plymouth Barracuda 4,5
1987 Jeep Cherokee 4,0
Garasjen deres


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: Prosjekt
InnleggSkrevet: Søn 17. Feb 2013 11:37 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Lør 12. Sep 2009 11:19
Innlegg: 2935
Bosted: Stavanger
AW-100 skrev:
Men pass på, jeg har en bil som var nyoppusset i US før den ble importert. Ser nydelig ut på bilder, utvendig og innvendig. Men under har de tatt endel snarveier, bl.a tectyl i stedet for rustsveis... Fin langt fra med andre ord.


Sent from my iPhone using Tapatalk



http://www.youtube.com/watch?v=XdaWnJZ2UhQ

_________________
1965/2004 Mustang mach1
1970 Plymouth GTX 440 6 Pack
1970 plymouth GTX 440
1982 Opel manta 2.0i 16v
2013 citroen berlingo
2008 peugeot 408 Gass/bensin
VW sharan 2003 1.8 Turbo. 190 hk. 300Nm Brukt bilen fra helvete.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: Prosjekt
InnleggSkrevet: Søn 17. Feb 2013 12:00 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro

Registrert: Søn 30. Jan 2011 20:00
Innlegg: 656
Bosted: Sandefjord
Dersom du skal pusse opp bilen i Polen, bør du tolle den inn først. Husk at det egentlig skal betales 25% moms på arbeider utført på bilen i utlandet. Det kan jo bli vanskelig å forklare tolleren at du har betalt $2000 for en strøken 68 C10.

_________________
88 Caprice wagon


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: Prosjekt
InnleggSkrevet: Søn 17. Feb 2013 12:06 
Avlogget
Get going
Get going

Registrert: Fre 13. Jul 2012 15:43
Innlegg: 169
Bosted: Enebakk
grogei skrev:
Litt erfaring her jeg med pick up og import/resturering

Men har egentlig kun kjøpt dem i forbindelse med å få hjem masse andre deler.

Få selger til å snikkre en tett trekasse, som dekker hele planet, fyll trekassen med motorer, girmasser, robotstøvsuger, oppladbare værktøy, og annet vræl som man har behov for. tillby resten av plassen til andre du kjenner.

Vips du har billig frakt.

Alle mine biler har vært solgt til EU da markede i Norge er elendig i forhold til store EU.
Eller skal vi se 1 har jeg byttet bort og 2 har jeg solgt.

I polen må du regne med ca 20 000 kr for en innvendig og utvendig lakkering, velger du ikke firma, får du det nok ned i rundt 10.000kr med demontering og montering (kjente kalitets produkter)

Har også en del å sei hva motor som står i bilen. ekte skinn interiør ligger på ca 10 000kr på en vanlig bil. pick up har ikke så mange stoler, så blir nok en del billigere

men ofte lønner det seg å kjøpe en bil som er fin i usa.



Har du fraktet bilene til Norge først eller rett til eu? Brukte du containerfrakt eller ro-ro. Jeg tok hjem en bil i fjor med ro-ro og da hadde jeg tenkt til å frakte deler hjem i bilen, men da fikk jeg beskjed om at det kunne jeg bare glemme. Ettersom amerikanerene har blitt helt "paranoide" ang terror.

Til den lakkeringsprisen, er det bare lakkering? Da kommer sikkert evnt rustsveising i tillegg vil jeg tro.

Har ikke fått noe mer info om den bilen enda, så får nå se om det kan lønne seg.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: Prosjekt
InnleggSkrevet: Søn 17. Feb 2013 12:10 
Avlogget
Get going
Get going

Registrert: Fre 13. Jul 2012 15:43
Innlegg: 169
Bosted: Enebakk
Smog skrev:
Dersom du skal pusse opp bilen i Polen, bør du tolle den inn først. Husk at det egentlig skal betales 25% moms på arbeider utført på bilen i utlandet. Det kan jo bli vanskelig å forklare tolleren at du har betalt $2000 for en strøken 68 C10.


Ja det er klart, man får jo heller ikke ut bilen fra kaia uten å ha betalt moms. Da må man evnt frakte bilen direkte til Polen, men da må man vel ut med polsk moms, for så og ut med norsk moms når den er klar til å hentes hjem. Vil tro det er litt styr å få igjen den polske momsen også :D


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: Prosjekt
InnleggSkrevet: Søn 17. Feb 2013 12:25 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Lør 12. Sep 2009 11:19
Innlegg: 2935
Bosted: Stavanger
Hvorfor ikke frakte bilen til Nedeland som har mye lavere VAT en norge eller til frankrike som har 7 % Vat

for så å frakte den til polen.

Når du så kommer hjem betaler du MVA av lakkeringen i polen og de 2000 dollar for bilen

Da sitter du igjen med medlemskap i Norge og EU og kan selge bilen til et stort marked.

du kan registrere bilen i norge og kose deg med den, vist du eventuelt skal selge den, kan du selge den til Norge eller Eu uten å måtte ut med 1 krone ekstra i MVA

_________________
1965/2004 Mustang mach1
1970 Plymouth GTX 440 6 Pack
1970 plymouth GTX 440
1982 Opel manta 2.0i 16v
2013 citroen berlingo
2008 peugeot 408 Gass/bensin
VW sharan 2003 1.8 Turbo. 190 hk. 300Nm Brukt bilen fra helvete.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 23 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]



Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 6 gjester


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
cron
Drevet av phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.no - Norsk phpBB-support