AMCARFORUM.NO

Forum for Amerikansk bil
Dato/klokkeslett: Fre 29. Mar 2024 08:05

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]




Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 18 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: Fre 06. Apr 2007 14:00 
Avlogget
Rookie
Rookie

Registrert: Tor 05. Apr 2007 15:01
Innlegg: 15
1)
Jeg planlegger å importere en Pontiac -66 modell fra USA som veteranbil.

Men bilen har ulik dekkdimensjon foran og bak. Rulledimensjonen er lik, men bredden bak er 275/60-15 og foran 26x7,5x15 (tilsier ca 195/ bredde)

Vil dette medføre problem med å få bilen teknisk godkjent? En bekjent sier at biler ikke kan ha ulik dekkdimensjon foran og bak, med mindre dette fremgår originalt av bilens dokumenter. Men biler fra før 1971 behøver jo bare godkjennes etter motorvognforskriftene av juni 1942 (hvis man istedet ikke velger godkjenningsordningen som forlanger orginalitet) og disse forskriftene vil jeg tro ikke er strenge. Jeg kan heller aldri tro at disse forskriftene fra den gang inneholder noe om ulik dekkdim.

Bilen har også hatt et motorbytte (noe som kan sies å være naturlig nok), fra 326 cid til 455 cid, men det er fremdeles en Pontiac-motor. Kan dette i seg selv medføre problem med teknisk førstegangs godkjenning i Norge? I så fall, er problemet da ved den godkjenning som forlanger originalitet, eller den godkjenning som kun krever at den skal tilfredsstille motorvognforskriftene fra juni 1942?

Eier opplyser også at bilen blir godkjent i USA ved den statlige kontrollen, uten problem, hvert år.

Her er et utdrag jeg fant på internett vedr import av 1970-mod og eldre, men det gir dessverre lite utfyllende opplysninger ang det jeg ønsker konkret svar på:

"En bil som er 1970 eller eldre kan registreres på to måter. En mulighet er som bevaringsverdig motorvogn, som stiller krav til at bilen er original. Her får du en påskrift i vognkortet om at bilen har brukerbegrensning. Det andre alternativet er å registrere bilen som vanlig bruktbilimport. Du slipper da å få stempel med brukerbegrensning i vognkortet, men bilen må da tilfredsstille de tekniske kravene som gjaldt i Norge for aktuelle årsmodell. Dette medfører at biler registrert i utlandet før 1. januar 1971 i realiteten skal tilfredsstille motorvognforskriftene av juni 1942. Dette var det regelverket som gjaldt i Norge frem til 1. januar 1971. Dette gjør det i dag mulig å importere biler, 1970 eller eldre, som ikke er originale"


2)
Eier av bilen i USA opplyser at bilen ikke har "title", ettersom det ikke fantes der på den tiden. Er "title" identisk med vårt vognkort? Trenger norske myndigheter egentlig "title" ved innførsel av veteranbil? Evt, kan de bruke annen dokumentasjon?


Jeg har sendt foresørsel til Vegdirektoratet, men har ikke mottatt svar derfra ennå. Ettersom det haster nå, håper jeg noen har snarlige svar her. Jeg er ikke medlem av Amcar (ennå), så jeg regner ikke med å kunne ringe dem om dette.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Fre 06. Apr 2007 17:57 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro

Registrert: Man 19. Jun 2006 23:54
Innlegg: 2633
Bosted: Halden
326 ? Da er det en tempest eller lemans. Jeg skal like å se den bilsakskyndige som ser forskjell på en 455 og en 326. De fleste på denne siden skal også få store problemer med det. Ikke bry deg om å si at det er en 455.
Dekk skal være like. Ta og lån deg noen.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Fre 06. Apr 2007 20:02 
Avlogget
Rookie
Rookie

Registrert: Tor 05. Apr 2007 15:01
Innlegg: 15
Roar skrev:
326 ? Da er det en tempest eller lemans. Jeg skal like å se den bilsakskyndige som ser forskjell på en 455 og en 326. De fleste på denne siden skal også få store problemer med det. Ikke bry deg om å si at det er en 455.
Dekk skal være like. Ta og lån deg noen.


Takk for svar. Bilen er en LeMans, ja.

Men 455 er en BigBlock og 326 er en SmallBlock, så det ser de nok forskjell på? Dessuten er motor dekorert, bl.a. med "455". Har liten lyst å skrape dette bort, hvis jeg ikke må. Men det jeg må vite er om en slik motorendring i seg selv er et hinder for at den blir godkjent. Jeg kan ikke ta sjansen på å importere bilen for deretter å sette den til pynt. Har også liten lyst å møte Biltilsynet med nerver i helspenn uten å vite mine rettigheter og hva reglene bilen skal godkjennes etter, sier. Å bytte den profesjonelt oppbyggede 455-motoren til noe mindre er ikke aktuelt. Da blir bilen uaktuell.

Siden regelverket er så striks må jo denne info være tilgjengelig for meningmann. Jeg har inntrykk av at det er meningene og holdningene til det lokale biltilsyn som styrer løpet. Nå hører jeg innunder Bergen, d.v.s. at jeg kan/må være forberedt på å kjøre til biltilsyn andre steder i landet. Men jeg har liten lyst å kjøre til et hvilket som helst biltilsyn på måfå. Tips? Har hørt om en dyktig og forståelsesfull Hr. Årdalsbakke ved Asker&Bærum biltilsyn for endel år tilbake. Noen som vet noe her?

På en annen side, det finnes utallige US-biler på norske veier med større motor enn originalt, uten at noen av disse har fremlagt til biltilsynet noen forskningsrapport el.l. på motorøkningen.

Konklusjon; finnes det i godkjenningsordningene for en importert -66 modell noe som tilsier at en LeMans skal eller ikke skal bli godkjent med 455-motor?

Når det gjelder dekkene kjenner jeg ingen med 275/60-15 hjul (ennå). Vil tro at biltilsynet vil finne det mistenkelig med noen lånte, røtne stålfelger foran, mens det står Centerlinefelger bak. Dessuten mistenker jeg at 275/60-15 vil være for trangt i hjulhuset foran og at disse vil ta borti innerveggen ved sving. Skjer dette må jeg regne med at den heller ikke blir godkjent.

Men tilbake til spørsmålet mitt: Hvor står det i regelverket at en 1966-modell må ha lik dekkbredde foran og bak? Så lenge det er motorvognforskriftene fra juni 1942 som skal gjelde ville jeg tro det ikke er et problem. Dette regelverket sier jo visstnok f.eks. at man kun trenger èn baklykt på bilen! Dekkene er helt nye Mickey Thompson street legal E/T slicks. D.v.s. at de faktisk er lovlige på vanlig vei, men kan jeg regne med at biltilsynet til gjengjeld vil pirke og sabotere på andre ting for å hindre bilen en godkjenning?

Noen som har kommentar om "title" også?

Litt mange spørsmål dette, håper likevel på svar.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Fre 06. Apr 2007 20:19 
Avlogget
Rookie
Rookie

Registrert: Tor 05. Apr 2007 15:01
Innlegg: 15
Hornblaster skrev:
Roar skrev:
326 ? Da er det en tempest eller lemans. Jeg skal like å se den bilsakskyndige som ser forskjell på en 455 og en 326. De fleste på denne siden skal også få store problemer med det. Ikke bry deg om å si at det er en 455.
Dekk skal være like. Ta og lån deg noen.


Hmmm...jeg tok feil vedr BigBlock. Jeg leser nettopp dette:


"The Pontiac V8 design differs from other manufacturer's designs in that the external dimensions of each engine, from 326 - 455 in³ displacement, is identical. The displacement is determined internally with changes to the bore and stroke; therefore, there is no "big block" Pontiac engine"

Da KAN jo kun dette problemet være løst, med mindre de går dypere til verks.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Fre 06. Apr 2007 20:31 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro

Registrert: Man 19. Jun 2006 23:54
Innlegg: 2633
Bosted: Halden
Som sagt treffer du rette bilsakskyndig så finner han opp reglene selv.
Pontiac har ikke smallblock og big block, 326 og 455 er fysisk lik i størelse.
Vil ikke anbefalle deg å sette 275 foran, sett heller på smalere hjul bak. Biltilsynet har ikke noe med hva slags type felger du har på bilen din når du viser den. De vet godt at de fleste skifter dekk etterpå, men det er ikke deres problem. Er du heldig så kan du bare vise den som den er og de sier ingenting. Dekka bak kan du kun få en mangel på, samme med motor selv om jeg tviler på at de vil henge seg opp i den. (HVIS DEN IKKE ER KOMPRESSORMATET) Det er 2 forskjellige regelverk du kan vise bilen iht til. Det ene krever full originalitet også farge. Det andre er mer liberalt.
Så vis den som den er og risiker en mangellapp. Bare husk på at en førstegangs godkjenning skal fullføres på samme sted. Så drar du til askim og får mangelapp, må den vises der etterpå også.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Fre 06. Apr 2007 20:41 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro

Registrert: Man 19. Jun 2006 23:54
Innlegg: 2633
Bosted: Halden
Det med dekka henger i hop med hva fabrikken leverte de med.
Skal du ha ordentlig hjelp så kontakt amcar Norge som er behjelpelig i slike saker.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Lør 07. Apr 2007 14:55 
Avlogget
Rookie
Rookie

Registrert: Tor 05. Apr 2007 15:01
Innlegg: 15
Roar skrev:
Som sagt treffer du rette bilsakskyndig så finner han opp reglene selv.
Pontiac har ikke smallblock og big block, 326 og 455 er fysisk lik i størelse.
Vil ikke anbefalle deg å sette 275 foran, sett heller på smalere hjul bak. Biltilsynet har ikke noe med hva slags type felger du har på bilen din når du viser den. De vet godt at de fleste skifter dekk etterpå, men det er ikke deres problem. Er du heldig så kan du bare vise den som den er og de sier ingenting. Dekka bak kan du kun få en mangel på, samme med motor selv om jeg tviler på at de vil henge seg opp i den. (HVIS DEN IKKE ER KOMPRESSORMATET) Det er 2 forskjellige regelverk du kan vise bilen iht til. Det ene krever full originalitet også farge. Det andre er mer liberalt.
Så vis den som den er og risiker en mangellapp. Bare husk på at en førstegangs godkjenning skal fullføres på samme sted. Så drar du til askim og får mangelapp, må den vises der etterpå også.




Takker. Motoren er ikke kompressormatet, kun vanlig trimmet. Bilens karosseri og interiør er standard, bortsett fra at den er lakkert i en farge som jeg 100% sikkert kan si aldri har vært original. Den er en typisk "Mopar"-farge kan man si. Er helt uoriginal farge tilstrekkelig for at den blir diskvalifisert fra godkjenning etter det ene regelverket som forlanger originalitet? (I så fall gjenstår det da èn mulighet; godkjenning som tilsier motorvognforskriftene fra 1942?)

Bør vel finne eller få lånt 4 like hjul til godkjenning..... Motorblokk skulle ikke være problem.....

Det som er litt spesielt med bilen er at det er "manual valve body" i TH-350en (m/shift-kit) Dvs at man må gire manuelt med automatspaken, på en måte som en halv-automat der man slipper å clutche. Vil et slikt system skape problem for godkjenning (etter godkjenningsmåten som ikke forlanger originalitet)?

Jeg stusset litt på om TH-350 var tilstrekkelig for en 455cid, men denne kassen sluker 30-40 hk mindre enn en TH-400. Selger mener TH-350 er en holdbar kasse for denne (450-500 hk).

Får prøve å spore litt mer om "title", hvis ikke noen vet mer her? Håper på svar vedr ovennevnte.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: title
InnleggSkrevet: Lør 07. Apr 2007 19:03 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Registrert: Man 06. Feb 2006 15:22
Innlegg: 215
Bosted: mosjøen
hei
du må sørge for at du kan få tak i title på bilen før du kjøper den.har du ikke title på bilen kan du få store problemer med og få den ut av usa.biltilsynet i norge krever også at man leverer inn title.har en kompiss som kjøpte en corvette for 5 år siden,han fikk ikke med title når han kjøpte bilen.bilen var ikke reg i norge og han somlet i 5 år før han var og skulle regge den.nå har gml eier kastet title og han blir nektet og få den registrert.det er ingen problem og få tak i title i usa men det kan ta et par mnd før man får den.og dette bør han som eier bilen no ordne.
lykke til med handlinga

_________________
1971 cuda prosjekt 6.1 hemi

1934 plymouth coupe hot rod
1934 plymouth sedan prosjekt


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: title
InnleggSkrevet: Lør 07. Apr 2007 22:04 
Avlogget
Rookie
Rookie

Registrert: Tor 05. Apr 2007 15:01
Innlegg: 15
mopar man skrev:
hei
du må sørge for at du kan få tak i title på bilen før du kjøper den.har du ikke title på bilen kan du få store problemer med og få den ut av usa.biltilsynet i norge krever også at man leverer inn title.har en kompiss som kjøpte en corvette for 5 år siden,han fikk ikke med title når han kjøpte bilen.bilen var ikke reg i norge og han somlet i 5 år før han var og skulle regge den.nå har gml eier kastet title og han blir nektet og få den registrert.det er ingen problem og få tak i title i usa men det kan ta et par mnd før man får den.og dette bør han som eier bilen no ordne.
lykke til med handlinga


Takk for den. Jeg har alt spurt eieren etter title, men han sier han ikke har det siden det ikke fantes dengang (i den delstaten). Som han skriver: "Being from 1966 there is no title but registration is transferable"

Hvilke myndigheter er det som evt utsteder "title"? Jeg skal ta kontakt med eier, men hvis det å skaffe title blir en tungvint eller fordyrende prosess for eieren, kan det være at han vil ha garanti for at jeg tar bilen usett (noe jeg helst ikke vil), eller han rett og slett selger den til en landsmann. Jeg fikk også denne uttalelsen fra LMK:

"Jeg tror ikke du kan avkreves titles, men kun en utførselstillatelse fra amerikanske tollmyndigheter"

Spørs om Biltilsynet er fornøyd med kun en "utførselstillatelse" ??


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Søn 08. Apr 2007 00:05 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro

Registrert: Man 19. Jun 2006 23:54
Innlegg: 2633
Bosted: Halden
Fanget ikke det derre med title. I endel stater så finnes ikke slikt. Men de har som regel en eller annen form for eierbevis.
Hvis det ikke foreligger et eierbevis så vil ikke bilen bli sendt ut av USA. Spør eieren hva han kan gi deg som eierbevis(vognkort på norsk) . Dette MÅ du ha for og kunne registrere bilen i Norge.
OPS : Det er tollmyndighetene som krever TITLE ikke bilsakskyndig.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Søn 08. Apr 2007 23:33 
Avlogget
Rookie
Rookie

Registrert: Tor 05. Apr 2007 15:01
Innlegg: 15
Roar skrev:
Fanget ikke det derre med title. I endel stater så finnes ikke slikt. Men de har som regel en eller annen form for eierbevis.
Hvis det ikke foreligger et eierbevis så vil ikke bilen bli sendt ut av USA. Spør eieren hva han kan gi deg som eierbevis(vognkort på norsk) . Dette MÅ du ha for og kunne registrere bilen i Norge.
OPS : Det er tollmyndighetene som krever TITLE ikke bilsakskyndig.


OK. Jeg skal spørre hvilken form for eierbevis eieren har. Men er det da slik at norske tollmyndigheter godtar noe annet enn title og at et eierbevis kan bli godtatt?

Men så jeg leser dette på Amcar sine sider:

"Før en bil tillates eksportert fra USA må bilens «title», som er beviset på at du eier bilen, fremvises. ”Title” kan være kombinert med «Bill of Sale» (salgsmelding) og være samme dokument. Husk at original ”title” skal leveres på trafikkstasjonen når bilen skal registreres i Norge. Du trenger også en faktura eller kvittering der kjøpesummen er oppgitt. Når bilen kommer til Norge får du en endelig kvittering/faktura på betalt frakt og evt. forsikring til Norge. Disse dokumentene trenger Tollvesenet for å kunne beregne moms. Tollvesenet utsteder et registreringskort som må taes med til trafikkstasjonen sammen med ”title” når bilen skal registreres. Registreringskortet og ”title” er verdipapirer, og dokumentasjon på at du er eier av bilen. Ta godt vare på dette! Trafikkstasjonene krever at du har tekniske data som trengs for å fylle ut vognkortet."


Her står det altså at det er Biltilsynet (trafikkstasjonen) som skal ha "title" (også). Hmm....var ikke helt enkelt dette..


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Søn 08. Apr 2007 23:49 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro

Registrert: Man 19. Jun 2006 23:54
Innlegg: 2633
Bosted: Halden
tollen krever at du har title for å skrive ut tollpapirene, men de tar ikke titlen, den får du med deg. Husk på at de ikke tar den. Så tar du den med til biltilsynet.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Title
InnleggSkrevet: Ons 11. Apr 2007 00:25 
Avlogget
Rookie
Rookie

Registrert: Tor 05. Apr 2007 15:01
Innlegg: 15
Jeg fant dette vedr "title" hos et firma som eksporterer biler fra USA ( http://www.norusonline.com./ ) :

For dette får du følgende: Noen stater i USA har ikke "Title" for biler som er eldre enn 1974. I et slikt tilfelle må da bilen tas hit til Tennessee. Vi ordner de nødvendige papirer/søknader og sender det inn slik at bilen får en "Tennessee Title". En slik prosess tar normalt 8 - 10 uker. Noen ganger så er det umulig å få "Title" fordi man treffer på en byråkrat som er vanskelig. Vi vil i slike tilfeller ikke være ansvarlig for slikt. Får man ikke "Title" så kan man bare glemme å prøve å eksportere kjøretøyet. Vi har fortsatt gjort jobben vår og vil ikke kunne refundere det du betalte for oppdraget.

Ser ut til at "title" er tvingende nødvendig, men at det er mulig å skaffe det.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Tor 12. Apr 2007 13:37 
Avlogget
Get going
Get going

Registrert: Lør 25. Nov 2006 12:53
Innlegg: 111
Bosted: sandnes
eg hadde 17" felger på min bil ved visning,og di sa ingenting....
du kan ha ka felger du vil på bilen,og ha di godkjent,så lenge di er innenfor pluss/minus 5% av original rullediameter..


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Fre 13. Apr 2007 11:07 
Avlogget
Rookie
Rookie

Registrert: Tir 07. Nov 2006 12:51
Innlegg: 60
Eg importerte nettopp ein 76 camaro fra montana i usa. Jeg var der borte i sommer og kjøpte bilen fra en bruktbilforhandler, og tok bilen med til noen venner jeg har der borte. Fikk med tittelen og alt fra forhandleren.

Men så greide selvfølgelig de som hadde bilen ståendes og rote bort tittelen. Det jeg gjorde var at jeg fikk forhandleren til å bestille ny tittel. Var vist ingen problem, men det tok litt tid før de vennene mine fikk den da. Tror ikke det kosta noe heller. Tok bare kontakt med myndighetene i staten, og fikk bestilt nytt...

Så jeg tror ikke det er noe problem å få tak i tittel, hvis selger gidder da, og hvis det i det hele tatt fins tittel til denne bilen da


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 18 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]



Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 4 gjester


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
Drevet av phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.no - Norsk phpBB-support