Roar skrev:
326 ? Da er det en tempest eller lemans. Jeg skal like å se den bilsakskyndige som ser forskjell på en 455 og en 326. De fleste på denne siden skal også få store problemer med det. Ikke bry deg om å si at det er en 455.
Dekk skal være like. Ta og lån deg noen.
Takk for svar. Bilen er en LeMans, ja.
Men 455 er en BigBlock og 326 er en SmallBlock, så det ser de nok forskjell på? Dessuten er motor dekorert, bl.a. med "455". Har liten lyst å skrape dette bort, hvis jeg ikke må. Men det jeg må vite er om en slik motorendring i seg selv er et hinder for at den blir godkjent. Jeg kan ikke ta sjansen på å importere bilen for deretter å sette den til pynt. Har også liten lyst å møte Biltilsynet med nerver i helspenn uten å vite mine rettigheter og hva reglene bilen skal godkjennes etter, sier. Å bytte den profesjonelt oppbyggede 455-motoren til noe mindre er ikke aktuelt. Da blir bilen uaktuell.
Siden regelverket er så striks må jo denne info være tilgjengelig for meningmann. Jeg har inntrykk av at det er meningene og holdningene til det lokale biltilsyn som styrer løpet. Nå hører jeg innunder Bergen, d.v.s. at jeg kan/må være forberedt på å kjøre til biltilsyn andre steder i landet. Men jeg har liten lyst å kjøre til et hvilket som helst biltilsyn på måfå. Tips? Har hørt om en dyktig og forståelsesfull Hr. Årdalsbakke ved Asker&Bærum biltilsyn for endel år tilbake. Noen som vet noe her?
På en annen side, det finnes utallige US-biler på norske veier med større motor enn originalt, uten at noen av disse har fremlagt til biltilsynet noen forskningsrapport el.l. på motorøkningen.
Konklusjon; finnes det i godkjenningsordningene for en importert -66 modell noe som tilsier at en LeMans skal eller ikke skal bli godkjent med 455-motor?
Når det gjelder dekkene kjenner jeg ingen med 275/60-15 hjul (ennå). Vil tro at biltilsynet vil finne det mistenkelig med noen lånte, røtne stålfelger foran, mens det står Centerlinefelger bak. Dessuten mistenker jeg at 275/60-15 vil være for trangt i hjulhuset foran og at disse vil ta borti innerveggen ved sving. Skjer dette må jeg regne med at den heller ikke blir godkjent.
Men tilbake til spørsmålet mitt: Hvor står det i regelverket at en 1966-modell må ha lik dekkbredde foran og bak? Så lenge det er motorvognforskriftene fra juni 1942 som skal gjelde ville jeg tro det ikke er et problem. Dette regelverket sier jo visstnok f.eks. at man kun trenger èn baklykt på bilen! Dekkene er helt nye Mickey Thompson street legal E/T slicks. D.v.s. at de faktisk er lovlige på vanlig vei, men kan jeg regne med at biltilsynet til gjengjeld vil pirke og sabotere på andre ting for å hindre bilen en godkjenning?
Noen som har kommentar om "title" også?
Litt mange spørsmål dette, håper likevel på svar.