AMCARFORUM.NO

Forum for Amerikansk bil
Dato/klokkeslett: Tir 16. Apr 2024 05:53

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]




Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 11 innlegg ] 
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: Tir 23. Mar 2010 22:14 
Avlogget
Rookie
Rookie

Registrert: Tir 23. Mar 2010 21:59
Innlegg: 2
Hei.

Jeg driver å restaurerer min bil, og trenger derfor en masse deler.
Disse har jeg blitt anbefalt å kjøpe på Summit etc, og har mye erfaring i netthandel fra bla USA fra tidligere, men da har jeg alltid benyttet de vanlige forsendelsesmulighetene, og fått varene hjem på døre eller på posten avhengig av vare, toll etc.

Det som er anderledes nå er at bildeler er store og ikke mindst tunge, og frakten gjennom Summit ble rimelig kostbar, pluss at det i tillegg viser seg at det vil påløpe ekstra frakt-kostnader på bakgrunn av vekt og volum, og at ingen vet hva den vil komme på før varen har ankommet Gardermoen.
Dette blir for usikkert mener jeg, og har derfor undersøkt andre muligheter.

Jeg ser at det finnes firmaer som kan importere for meg, men det er så mye delte erfaringer leser jeg på denne løsningen, at jeg vet ikke hvor mye tryggere den evt er???
Dessuten finner jeg ingen klar og tydelig oppskrift på hvordan dette gjøres, hvilken adresse jeg skal oppgi som mottaker hos Summit, og hvilke følgemuligheter jeg har etterpå for å forsikre meg om at varene er på vei til MEG og ingen andre..

Vet det er mange diskusjoner rundt temaet fra før av her inne, men ingen har gitt meg svar på det som gjør meg usikker blandt de jeg har lest, så jeg lurer på om noen kan forklare meg hvordan jeg i praksis skal gjøre det, hvordan jeg kan regne ut eksakt total fraktkostnad, og hvordan hele prosessen fungerer totalt.

Og hvorfor må jeg ha amerikansk adresse på betalingskort??
Jeg har jo handla masse på nettet fra USA før, og betalt med mastercard uten noen problemer da...

Håper noen kan hjelpe en fersking ;)


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tir 23. Mar 2010 22:56 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

Registrert: Ons 10. Mai 2006 13:58
Innlegg: 570
Bosted: Ved siden av naboen
Du oppgir din adresse, priser på frakten får du opplyst før varene blir sendt, dei bruker å opplyse om forskjellige fraktmetoder og priser, så velger du det som passer deg, kostnader utenom der er mva og et lite fortollings gebyr.
Du trenger ikke Amerikansk adresse på betalingskortet for å handle hos Summit.
Og du får også tilsendt på mail et sporings # når varen er sendt, slik at du kan sjekke status på forsendelsen fra den blir sendt, til den ankommer din adresse

_________________
'68 Cougar XR7

MyGallery


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tir 23. Mar 2010 23:56 
Avlogget
Rookie
Rookie

Registrert: Tir 23. Mar 2010 21:59
Innlegg: 2
Hmmm, tror ikke du skjønte hva jeg lurte på her...

Jeg spør ikke om hvordan man bestiller på Summit, DET har jeg gjort før..

Jeg lurer på hvordan jeg bestiller og får det tilsendt gjennom en annen befrakter som f.eks JetCarrier el.

Summit skal ha 3000 kr kun for å sende mine bestilte varer og sier at det i tillegg kommer vekttillegg fra fly og mottak på Gardermoen for 2 av varene.
Jeg har ringt dem å spurt, men de vet ikke hva de kostnadene vil komme på, for det avgjøres av flyselskapet/transportselskapet NÅR varen annkommer flyplassen. Og det samme skjer når pakken skal løftes ut av flyet på gardermoen, dermed vil ingen kunne svare meg før varene står fysisk på gardermoen fikk jeg beskjed om.

Det kom an på volum og vekt og det må de se før de vet pris, ergo spørs det også på hvordan Summit pakker varene..

Dermed burde jeg velge sjøfrakt, men det er ikke mulig på Summit.


Ergo, jeg vil ha oppskrift på bruk av andre til frakt og import....


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Ons 24. Mar 2010 00:10 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Lør 12. Sep 2009 11:19
Innlegg: 2935
Bosted: Stavanger
De gangene jeg har handlet store og masse deler, har jeg kjøpt en båt, puttet dem i båten og fraktet dem hjem.
Skal ikke nevne så mye om sparing av Mva og slike ting :D når båten kommer til gøteborg, henter jeg den og selger den hjemme i norge.
Det blir nesten som å selge containeren som delene var i :D
Men går også ant å høre med dem som importere båter om du kan få levert noen deler til dem, som de legger i båten. så deler dere litt på frakta.
Vist du ikke har det travelt, kan du få legge dem i min neste båt.

_________________
1965/2004 Mustang mach1
1970 Plymouth GTX 440 6 Pack
1970 plymouth GTX 440
1982 Opel manta 2.0i 16v
2013 citroen berlingo
2008 peugeot 408 Gass/bensin
VW sharan 2003 1.8 Turbo. 190 hk. 300Nm Brukt bilen fra helvete.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Ons 24. Mar 2010 22:14 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

Registrert: Ons 10. Mai 2006 13:58
Innlegg: 570
Bosted: Ved siden av naboen
Ahh så det var slik du lurte på, vel om du skal bruke en annen transportør ut fra USA, så booker du ikke sjøfrakt fra Summit, men fra det selskapet som skal frakte det fra USA til Norge, eneste frakten du skal booke hos Summit da er jo innenlandsfrakten fra Summit og til valgt fraktselskap.
Du booker da adressen til fraktselskapet hos Summit, så melder du fra til fraktselskapet at det kommer forsendelse til deg fra Summit, og du booker din adresse hos fraktselskapet, så videresender dei varene til deg, og rekner med at dei også oppgir til deg sporings # på forsendelsen

_________________
'68 Cougar XR7

MyGallery


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tor 25. Mar 2010 00:23 
Avlogget
Super Amcar pro
Super Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Lør 27. Jan 2007 20:17
Innlegg: 7197
Bosted: Åsa
bruk jetcarrier.com
greie i både bruk å pris!

_________________
1977 Dodge Aspen med 318 SBM og 904 kasse.
Bursdagsgaven fra min kone.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tor 25. Mar 2010 12:43 
Avlogget
Get going
Get going

Registrert: Lør 18. Nov 2006 13:41
Innlegg: 361
Bosted: Bergen
Som T-7 sier :D

Etter fullført delebestilling fyller du ut betalingsinformasjon med all info , og så velger du annen leveringsadresse enn betalingskortet, da f.eks. Jetcarier sin ( da må du selvfølgelig opprette en "adresse" der først slik at du får en "personlig adresse" hos de.) Ganske grei skuring på Jetcarrier sin side.

Så sender de til Jetcarrier, og du booker ønsket fraktmåte på "din side" hos Jetcarrier, fyller inn tracking nr. og annen info.
Stort sett så er den summen Jetcarrier vil ha for frakt, helt hjem, om ikke annet er sagt.

_________________
AMERICAN POWER AND MUSCLE


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Fre 26. Mar 2010 12:23 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Registrert: Lør 05. Apr 2008 01:25
Innlegg: 192
Bosted: Westpoint
Det er ikke bestanding at Jetcarrier er billigst og best. Mine erfaringer tilsier at de avogtil er rett og slett kostbare. Når jeg handler deler i USA får jeg først et pristilbud på frakten fra selgerne, og som oftest er den konkurransedyktig med Jetcarrier og man slipper tullet med booking/misforståelser med faktura og div. krøll. Har også opplevd at flybookede deler har blitt sendt med båtfrakt og omvendt...

Får man selgerne til å shippe med US Parcel Post så er de ofte billige og raske. UPS Air er ofte svært dyre. Poenget er at skal man handle deler i USA så må man ha kontroll på hva frakta blir.

Og ofte er det mye styr med betaling med utenlandsk kredittkort, adresse osv, osv. Men de store deleforhandlerne har som oftest en deleselger som har som hovedoppgave å behandle kunder fra sære plasser som Norge og Dubai...

_________________
1956 Cadillac Fleetwood 60 Special
1959 Cadillac Coupe DeVille
1968 Chevrolet Caprice
2007 Jeep Patriot Limited
2011 Jeep Compass Limited


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Fre 26. Mar 2010 12:52 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Lør 12. Sep 2009 11:19
Innlegg: 2935
Bosted: Stavanger
Har sluttet å bruke Jetcarrier. da jeg har oppdaget flere ganger at de splitter pakkene og sender den som flere forsendelser.
Den eine gangen var det 2 pakker på ca 30X30 cm som var tapa fast i hverandre fra levrandør, Jetcarrier splittet dem opp i 2 forsendelser, (vistes kjempe godt på pakkene, der tapen var splittet.
Etter mye mailer og bilder fram og tilbake, fikk jeg litt penger igjen. men man deler ikke opp en forsendelse i 2 for å tjene penger, forsøk på svindel er no min mening.

_________________
1965/2004 Mustang mach1
1970 Plymouth GTX 440 6 Pack
1970 plymouth GTX 440
1982 Opel manta 2.0i 16v
2013 citroen berlingo
2008 peugeot 408 Gass/bensin
VW sharan 2003 1.8 Turbo. 190 hk. 300Nm Brukt bilen fra helvete.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Fre 26. Mar 2010 14:23 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Fre 22. Sep 2006 08:22
Innlegg: 1741
Bosted: Søgne
Skal du sende 2 pakker på 350 gr pr stk, er det billigere å sende de hver for seg enn som en pakke på 700 gram.
Samme med 2 pakker på 1 kg hver. Billigere å sende de hver for seg enn som en stor pakke på 2 kg.

_________________
Peace is that brief glorious moment in history when everybody stands around reloading.
Thomas Jefferson


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Fre 26. Mar 2010 14:38 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Lør 12. Sep 2009 11:19
Innlegg: 2935
Bosted: Stavanger
Tja kansje på småe lette pakker, men ble 400 kr dyrere slik dem pakket det. 1095 hadde dem vært sendt som 1 pakke. delte det opp å blei 750kr pr pakke fly frakt
Bestiller man også sjø frakt, kommer ikke delene helt fram og må vidre sendes, er de da delt i 2 blir det igjen dyrere. har opplevd begge delene.

Skal ikke svartmale dem, men lønner virkelig å sjekke rundt.

_________________
1965/2004 Mustang mach1
1970 Plymouth GTX 440 6 Pack
1970 plymouth GTX 440
1982 Opel manta 2.0i 16v
2013 citroen berlingo
2008 peugeot 408 Gass/bensin
VW sharan 2003 1.8 Turbo. 190 hk. 300Nm Brukt bilen fra helvete.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 11 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]



Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
Drevet av phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.no - Norsk phpBB-support