AMCARFORUM.NO

Forum for Amerikansk bil
Dato/klokkeslett: Søn 28. Apr 2024 20:04

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]




Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 8 innlegg ] 
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: Man 24. Jan 2022 16:47 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Registrert: Søn 29. Apr 2007 01:41
Innlegg: 147
Bosted: Albany, New York & Særsjborr
Hei,
Jeg heter Erlend og har bodd i USA i mange år. Jeg skal ta meg råd til å frakte min New York-registrerte klassiker til Norge for å kjøre den på ferie nå til sommeren, mest i Norge og litt i Sverige og kanskje Danmark, og så frakter jeg den tilbake etterpå.

Aldri gjort dette før. Jeg søker først og fremst råd om hva som jeg burde gjøre for å få dette til å gå bra. AmCar Klubben har svar på noe av dette, men ville høre fra dere her om følgende:

FRAKT:
Hittil er frakta ganske grei, det er "bare" snakk om penger, LOL. For å holde bilen trygg og få med meg det jeg trenger av verktøy og reserve deler ser det ut som container er den sikreste måten å frakte på. Ro-Ro er billigere, men gjør meg utrolig nervøs, og forhindrer meg å ta med og ta hjem noe utstyr. Ankomst regner jeg med enten Drammen eller Halden, som ligger nærmest der familien min bor. Jeg er i kontakt med motorships.no og JetCarrier.com og en privat som driver med import av AmCars og deler.

REGISTRERING:
Jeg har forstått at det er ingen problem at bilen kjøres i Europa med gyldig utenlandsk skilter og registrering.

FORSIKRING:
Jeg har funnet et tysk selskap som tilbyr forsikring for turister med egen bil som meg. Jeg har også meldt meg inn i AmCar Klubben og de ser også ut til å tilby forsikring, men kanskje bare på norsk-registrerte biler - jeg venter å ringe dem i morra.

VEI ASSISTANSE:
AmCar ser ut til å tilby dette som medlem, men dekker de Sverige og Danmark? Jeg har også sendt en forespørsel til NAF om jeg kan bli medlem, kanskje smør på flesk..

ER DET NOE ELLERS..?
..Hva annet må jeg tenke på?


Takk for all råd..
- Erlend

_________________
Altfor mye lyst. Altfor lite penger. Men biler nok.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Ons 26. Jan 2022 10:13 
Avlogget
Super Amcar pro
Super Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Lør 27. Jan 2007 20:17
Innlegg: 7197
Bosted: Åsa
En telefonliste med alle amcarklubbene.
Det er helt sikkert, at hvis du får problemer, og tar kontakt, så kjenner de noen som kan hjelpe.

Og kommer du en tur til Hønefoss/Åsa. så gir jeg kaffe.

_________________
1977 Dodge Aspen med 318 SBM og 904 kasse.
Bursdagsgaven fra min kone.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Ons 26. Jan 2022 23:42 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Registrert: Søn 29. Apr 2007 01:41
Innlegg: 147
Bosted: Albany, New York & Særsjborr
Pappa Wolf skrev:
En telefonliste med alle amcarklubbene.
Det er helt sikkert, at hvis du får problemer, og tar kontakt, så kjenner de noen som kan hjelpe.

Og kommer du en tur til Hønefoss/Åsa. så gir jeg kaffe.


Takk for forslaget om telefonliste, det gjør jeg.
Alt ser ut til å ordne seg, det er mest nervene og lommeboka det går utover.. LOL. Takk for invitasjonen til kaffe på Hønefoss, det kan det bli noe av, moro med Mopars, skal jammen sende deg PM hvis vi skal i den retningen.

Et spørsmål - hvis jeg ikke har brikke, hva bruker turister å betale alle vei- og bom-avgiftene med? Sitter det noen i ei luke og tar kontanter?

Mvh, - Erlend.

_________________
Altfor mye lyst. Altfor lite penger. Men biler nok.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tor 27. Jan 2022 09:39 
Avlogget
Super Amcar pro
Super Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Lør 27. Jan 2007 20:17
Innlegg: 7197
Bosted: Åsa
Som regel er det etterbetaling på nærmeste rasteplass.

Men vil anbefale at du leser litt på siden her.

https://www.autopass.no/en/user/foreign-vehicles/

_________________
1977 Dodge Aspen med 318 SBM og 904 kasse.
Bursdagsgaven fra min kone.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Ons 09. Feb 2022 18:40 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Registrert: Søn 29. Apr 2007 01:41
Innlegg: 147
Bosted: Albany, New York & Særsjborr
Pappa Wolf skrev:
Som regel er det etterbetaling på nærmeste rasteplass.

Men vil anbefale at du leser litt på siden her.

https://www.autopass.no/en/user/foreign-vehicles/


Takk, ypperlig informasjon.. der kan jeg velge det om passer..
- Erlend.

_________________
Altfor mye lyst. Altfor lite penger. Men biler nok.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tor 17. Feb 2022 04:23 
Avlogget
Rookie
Rookie
Brukerens avatar

Registrert: Tor 17. Feb 2022 04:18
Innlegg: 2
Bosted: Oslo, Norway
Hei! Følger denne tråden da jeg har samme utfordring selv!

_________________

MVH
Espen Garman
Salg og marked
, Besteforbrukslån.no

Bil:
- 67 Chevy
- 04 Mustang


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Ons 08. Jun 2022 16:52 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Registrert: Søn 29. Apr 2007 01:41
Innlegg: 147
Bosted: Albany, New York & Særsjborr
espengarman skrev:
Hei! Følger denne tråden da jeg har samme utfordring selv!


Hittil har jeg gjort det slik, og det har fungert:

FRAKT:
- Jeg kikka på tre norske speditør selskap. Alle hadde fordeler og ulemper. Jeg fikk pris angivelser på Ro-Ro og Container fra de som kunne tilby det. Container er mye dyrere, men du kan ha med deg mye i bilen. Ro-Ro kan du ikke ha med noen enn reserve hjul og jekk.
- Jeg engasjerte Motorships.no. RO-RO var beste løsning for min situasjon, stort sett pga en hvis dato jeg måtte ha bilen i Norge. Det går mye hyppigere avganger med Ro-Ro skip, slik at bilen kunne komme frem til garantert tid. Motorship arrangerte henting av bilen hjemme hos meg, ca ei uke før avgang. Det betalte jeg ekstra for. Overfarten fra Port of Newark New Jersey til Drammen via Bremerhaven antok ca 25 dager.
- Bilen ble henta som avtalt 2dre Mai og frakte til Port of Newark. Der venta den på lager ca ei uke før lasting ombord og avreise med Wallenius-Wilhemsen MS Tijuca til Bremerhafen. Bilen ankom Drammen 3de Juni og lagres der til jeg henter den 17te Juni.
- Jeg aner ikke om det har skjedd noe skade på bilen ennå.
- Jeg ankommer OSL den 17ende Juni og tar tog til Drammen for å hente og kjøre bilen hjem. Det blir interessant om alt klaffer når bilen skal løslates og gjennom toll. Motorships.no har vært flinke med å svare spørsmål. De krever at fakturaen betales fullt før de slipper bilen, og de kan ikke betales med VISA aller MasterCard. Jeg har måttet opprette bank konto i Norge, med mye legitimasjonskrav og overføring av penger for så å kunne betale fakturaen. Det virka tungvindt for utenlandske kunder, men det må jo være flest Nordmenn som bruker de, uten problem å betale fakturaer.

FORSIKRING:
- Min Amerikanske forsikring selskap skrev ut forsikring på kollisjon og skade på bilen under transport og opphold i Skandinavia i tre måneder, det kosta ingenting ekstra.
- Jeg betalte 408,75 Euro til et tysk forsikring selskap for 2.500.000 for Liability Insurance i to måneder fordi min egen selskap dekka ikke det. www.tourinsure.de

ANNET:
- Brikke til veiavgifter. Jeg bestilte brikke gjennom Fremtind.no, den sendes til min norske adresse og jeg får rabatt på avgifter. Det var fort gjort, men jeg vet ikke om jeg bruker denne, eller bare la den sitte igjen hjemme. Online systemet deres er ikke oversiktlig for meg, jeg fikk ikke redigert noen små feil i min Profil. Det ga ikke mye tillit og var litt skuffende.
- Jeg syns Epass24.com var mye enklere å sette opp. De leser skilt nummeret uten å måtte ha brikke og trekker avgiftene automatisk fra min MasterCard. Jeg får ikke rabatt, men deres online platform virker mye mer oversiktlig og tilgjengelig for en type some meg.

- Jeg meldte meg inn i AmCar Klubben med min norske adresse og har veiassistanse. Jeg hadde allerede meldt meg inn i NAF også. Litt impulsivt, og litt Smør på Flesk, men tja, slik er jeg.

Krysser fingrene!
- Erlend

_________________
Altfor mye lyst. Altfor lite penger. Men biler nok.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Søn 12. Jun 2022 13:58 
Avlogget
Super Amcar pro
Super Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Lør 27. Jan 2007 20:17
Innlegg: 7197
Bosted: Åsa
Å melde seg inn i NAF, er sikkert ikke dumt, da det ikke er en ny og moderne bil du kjører i.
Skulle du få problemer underveis, er det kjekt å ha i bakhånden.
Jeg vet ikke hvor mange facebook grupper du er medlem på, men et par av de norske hadde sikkert ikke vært dumt. Da vi mer eller mindre alle vet hvem som kan ha deler eller verkstedsplasser ledige, om uhellet skulle være ute.

_________________
1977 Dodge Aspen med 318 SBM og 904 kasse.
Bursdagsgaven fra min kone.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 8 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]



Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 2 gjester


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
Drevet av phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.no - Norsk phpBB-support