AMCARFORUM.NO

Forum for Amerikansk bil
Dato/klokkeslett: Fre 24. Apr 2026 17:58

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 96 innlegg ]  Gå til side 1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Neste
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: Man 01. Mar 2010 00:34 
Avlogget
Rookie
Rookie
Brukerens avatar

Hei
Ble litt mye tekst her ser jeg, men koselig om noen tar seg litt tid til å lese og kommentere.

Jeg er da en 16 år gammel gutt fra sørlandet som er sikker på sin sexualitet, nemlig amerikansk bil.
Jeg har vippa litt at og fram på hva jeg mener er "the best of the best", men har kommet
til en konklusjon om å følge hjertet i steden for hodet.
Chevy er best ingen protest. (er forberedt på å få forskjellige meninge om dette..)
Har alltid likt ting som flytter på seg. Fort skal det helst gå hele tiden.
Har alltid likt meg best i en litt skitten kjeledress i verkstedlukta langt inni en haug av en bil med bensindamp og rust om meg.
Opp med radioen og skru. Har som di fleste som har interessen hatt et lite utvalg av hva som helst som flytter seg, fra vrak-klare biler til crossere å kladde litt rundt med. Jeg går nå mekanisk Vg1 og trives veldig, der målet er å bli motormekaniker.

Jeg har også handla meg en 80 Malibu u/ motor og drivverk. Det er en 4 dørs stolpe, "negerbuss" i vinrød? farge.
Bilde
Tror detta kan bli en brukbar førstebil.

Jeg kjøpe senere en th350 kasse som jeg har byttet alle lamellene og clutch platene og vasket alle delene inni osv. Det er også montert et shift kit i kassa som jeg håper vil funke fint når dette kommer på vegen.

Før jeg i det hele tatt fant ut at jeg skulle ha denna bilen, kjøpe jeg en haug av en gammel chevy350 som stod dønn fast med vann i sylinderene og resten av motoren så rett og slett ut som et helvete. Den plukket jeg i partikler, alt ble sortet til hver sylinger og merket med innhamret tall og godsnakket litt med peter widmer, og fikk ordnet så jeg er der borte og blir med på maskineringa av blokka mi, pluss at jeg får diverse rabatter på arbeid og noen deler jeg kjøper av di som han hadde på lager. Jeg var borte hos han forige onsdag, og da fikk jeg glassblåst toppene og ventilene, samt rammebukkene.
Vi fikk også linjehonet den osv. Jeg skal bort til onsdag for å være med på planering og borring. Jeg får gode priser fordi di ville gjerne lære meg å bruke diverse maskiner osv.

I motoren skal jeg hive i smidde venola gromstempler, jeg har et par topper med litt større ventiler en org. alu innsug 600-700 gasser. Crane kam, og litt diverse godsaker. håper å runde 300 hk. Hva tror dere?

Et par bilder kommer godt med. (ps: blokka er syrebadet på disse bildene, og toppene en glassblåst. Dette så ut som faen sjøl når jeg demonterte den.)

Bilde

Bilde

Toppene ble bra di, etter glassblåsingen. Noen som kan finne ut hva di kommer fra? NR: 482824? Klarer ikke å finne det ut...
Bilde

Disse venola stemplene fikk jeg for 1000kr, di er bare prøvekjørt. Fine som nye. Ikke gal pris hehe.
Bilde

Får prøve å holde dere litt oppdatert, hvis noen er interessert i detta.

:D

Sist endret av Powerheia den Ons 07. Apr 2010 21:34, endret 3 ganger.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Man 01. Mar 2010 01:41 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

Er du sikker på at du har riktig støpenummer på toppene. Det nermeste jeg fant er 462624.....75-86...350/400......76cc chamber, 1.72/1.5, 1.94/1.5 or 2.02/1.6 valves

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Man 01. Mar 2010 07:15 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Ser bra ut det her !
Syns malibu´er av den årgangen der er råe ! De kan ihvertfall ganske fort bli det :-)
Med breie dekk, senka i fronten og masse lyd og masse motor blir det rått det her !
Hva er planene ellers med bilen = (før jeg tar helt av her med ideer hehe )

http://media.motortopia.com/files/13360 ... bu_013.jpg

http://image.automotive.com/f/featuredv ... t_view.jpg

http://home.mindspring.com/~jim_fisk/si ... fixed2.jpg

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Man 01. Mar 2010 10:14 
Avlogget
Super Amcar pro
Super Amcar pro
Brukerens avatar

Hei og velkommen

glimrende bil å begynne på.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Man 01. Mar 2010 11:41 
Avlogget
Rookie
Rookie
Brukerens avatar

Planen i første omgang er å få poly. foringer hele vegen, nye dempere og fjærer, nye felger(kanskje brukte hvis penger ikke strekker til) er jo bare å sandblåse di, å lakkere med felglakk.. Noen som har forslag til felger? Eller som har noen passende liggende?
Toppnummeret er jeg sikker på... Har selv vært usikker, å sjekket det flere ganger. Har lett endel, men finner ikke ut noen ting.. Har sjekket ut mortec siden, men der er di ikke.. Noen som er kjennte med disse toppene? 482824.. Umulig spør du meg.. sikkert fra et annet merke.. Hadde lommeboka strekt til hadde det blitt trick flow eller lignende alutopper..
Det er jo en mulighet at jeg tar feil, og at det er 462624, men får skjekke det en gang til, når jeg skal bort å planere di. Gøy å være med på maskinering å se hva som skjer.. Har jo tengt å jobbe med noe i den duren etterhvert jeg å..

Noen som vet ca hvor mye effekt jeg kommer til å få? glemte å skrive at jeg skal ha headers å 2x mellom 2 og 3 tomms rør..
blir nok godlåt av denna håper jeg..

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Man 01. Mar 2010 11:44 
Avlogget
Rookie
Rookie
Brukerens avatar

Jeg skal også få rydda litt og lakkere motorrummet før motoren slippes nedi..

Jeg skal ha nye setetrekk, gulvteppe, taktrekk og slike støy og vibrasjonsmatter..

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Man 01. Mar 2010 13:52 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Den siste linken i forrige post syns jeg har råe felger. 17" rally hjul med kromma hjulkapsler. Du kan få deg sånne :-) http://www.wheelvintiques.com/
Ellers kan du jo bredde stålfelger så dem blir passe breie.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Man 01. Mar 2010 18:41 
Avlogget
Rookie
Rookie
Brukerens avatar

Liker bedre stilen på felgene i link en.. Vill selfølgelig ikke ha så store felger bak dah.. men må ha noe større enn nå..

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tir 02. Mar 2010 00:32 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Velkommen hit ja... =D>

En ting jeg ser, er jo at de toppene dine har digre forbrenningskammer...
Noe som gjør at kompen din ikke vil bli allverdens...
Kanskje du skulle se om du kunne få tak i ett par med mindre forbrenningskammer?? :wink:

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tir 02. Mar 2010 13:10 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Hei, og velkommen.

Artig at noen tar vare på disse, som var ganske vanlige (for Amcar å være) på 80-tallet, men som det ikke er så mange igjen av. Var vel mest stv.

Noen flere enn meg, som det føles som at det var i går at dette var nybiler? :roll:

Om du vil ha litt inspirasjon, finner du endel Malibu's her: http://www.cardomain.com

På Cardomain finner du vel egentlig det meste av bil..

69 Chevy Camaro X44, LT1 (ex)
68 Plymouth Valiant, 383 Magnum(ex)
74 Ford Maverick, 302 (ex)
88 Chevy Astro (ex)

Non
Athletic
Sport
Created
Around
Rednecks

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tir 02. Mar 2010 13:38 
Avlogget
Rookie
Rookie
Brukerens avatar

Jeg vurderer hele tiden nye topper, men er usikker på om pengene strekker til.
Noen som har noen alutopper eller musse topper eller liknende å selge meg?
Fint å få svar fort, ettersom jeg snart skal frese setene og planere di. (blir dette for dyrt, kjøper jeg meg noen andre)

Jeg skal være med på panering og borring av blokka i morgen. jeg skal også presse over stempla og sette i nye kamlagre.
Blir vi fort ferdige med detta, skal vi slipe veiv og kanskje begynne på toppene, så hvis noen har noen topper, rop ut..

Helst brukte topper, så prisen er levelig for en fattig student..

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tir 02. Mar 2010 14:17 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Hva med vortec topper og innsug? Fåes ,eget billig på ebay, både nytt og brukt. Disse skal flowe mye bedre enn gamle topper, men ikke så bra som nye topper. Det er no greier med forskjellig boltmønster som gjør at du må også bruke vortec innsug. Er ikke sikker åssen det er i forhold til toppdeksler.
Hadde heller lagt penger i topper som flower bra enn topper med lav komp og små kanalar og dårlig flow, får jo ikke blitt bra uansett det desverre.. Men skal jo ikke si sikkert at det er det du har, er ingen ekspert på det.
Kjøper du greie topper og en ålreit kam skal det ikke mye til for å runde 300hk, men med slappe 70-talls topper er det ikke mye å hente desverre,
Jeg ville ikke vurdert å kjøpe fra Norge. Ebay elr summitracing.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tir 02. Mar 2010 15:16 
Avlogget
Rookie
Rookie
Brukerens avatar

Men jeg finner ikke ut hva toppene mine kommer fra.. de har større ventiler - innsug=1,91tommer og eksos=1,5tommer..

Man får jo masse effekt med f.eks musse lokk, og de er jo støpt jern med større ventiler.. jeg burde jo klare 300hk lett hvis mine topper portes og med di ventilene som sitter i..

Jeg kommer nok uansett til å bruke disse toppene til lommeboka strekker til nye topper, men er kjedelig å koste på disse toppene litt, hvis jeg kan få tak i noen alutopper i grei stand når de andre akkeratt er fikset opp..

Hva gjør alutopper bedre enn støpte jern topper? Jeg tenker ikke på vekt å slikt, men effektmessig? burde jo kunne få jerntoppene til å flow'e greit de å..?

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tir 02. Mar 2010 15:59 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

hei å velkomen hit

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tir 02. Mar 2010 16:44 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Velger man Alu, så er det mye for vekta sin del...eller en skal ha det beste til en skikelig skremt motor, å de delene er som regel laget i Alu..

Hva/hvor toppene du har kommer fra er knekkende likegyldig... da man ut fra forbrenningskammerene ser at detta er smog greier fra 70-80 tallet...

Får du tak i de nevnte Vortec toppene, så krever de eget innsug... #-o

Det finnes sb topper med små kammer som kom på div motorer , de er ikke Musse topper, men topper med små kammer og små ventiler... :mrgreen:
De gir bra komp..

Topp
Svar med sitat  
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 96 innlegg ]  Gå til side 1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 13 gjester

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
Drevet av phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.no - Norsk phpBB-support