AMCARFORUM.NO

Forum for Amerikansk bil
Dato/klokkeslett: Tor 28. Mar 2024 10:10

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]




Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 11 innlegg ] 
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: Lør 14. Des 2013 00:13 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Registrert: Lør 07. Des 2013 07:14
Innlegg: 381
Bosted: østlandet
Her er en relativt ny måte å chromme deler på, noen som prøvet dette?
http://youtu.be/yvtRYZ5EasA
hvor holdbar er denne chrom'en tro?
og
en relativt ny måte å sveise alluminium, noen som prøvet dette?
http://youtu.be/Zu-VZ5K79pY
hva skal man med et sveiseapparat for alluminiumsveising etter dette.

_________________
Bilde

“The problem with socialism is that you eventually run out of other people's money.”
― Margaret Thatcher


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Lør 14. Des 2013 12:13 
Avlogget
Rookie
Rookie

Registrert: Fre 28. Sep 2012 09:17
Innlegg: 4
Bosted: Bamble
Ny og ny, det der var nok den første måten man sveiset alu med.. myk og hardlodding...


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Lør 14. Des 2013 17:03 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Registrert: Lør 07. Des 2013 07:14
Innlegg: 381
Bosted: østlandet
66Mopar skrev:
Ny og ny, det der var nok den første måten man sveiset alu med.. myk og hardlodding...

Prater ikke om lodding, men om sveising. Sveising er definert som sammensmelting av like metaller.
Her et gallium, dvs et slags gallium med lavere renhetsgrad, en legering for å tåle høyere temp., og dette blander seg med det eksisterende metallet, altså fullverdig sveising.
Dette kan bare gjøres på lettmetaller/allu.legeringer pga at gallium er ren allu.
Lodding er en helt annen sak.

Fortsatt noen her med erfaring på denne "relativt" nye sveisemåten?
sa ikke at den er helt ny, vet ikke hvor lenge dette har vært på markedet, men ny nok til at det må bestilles.

_________________
Bilde

“The problem with socialism is that you eventually run out of other people's money.”
― Margaret Thatcher


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Lør 14. Des 2013 17:32 
Avlogget
Rookie
Rookie

Registrert: Fre 28. Sep 2012 09:17
Innlegg: 4
Bosted: Bamble
Vet ikke helt med engelsken din, men sist jeg sjekka betydde Brazing og Soldering, lodding... Men det kan du jo diskutere det med produsenten da.
Og når de reklamere med "weld strength" så betyr vel det omtrent det samme at denne type brazing og soldering har samme styrke som en sveis, eller?
Edit: Gallium er ett stoff som korroderer i vann, noe alu ikke gjør.. Og det har i tillegg et så lavt smelte punkt på ca 30°C noe som gjør det det egner seg svært dårlig til og ha på en båt.. For de reklamerer jo med at de sveiser hullet på en båt, og jeg vil ihvertfall ikke være i en båt der sveisen "renner" av igjen vis det blir varmere enn 30 grader...


Sist endret av 66Mopar den Lør 14. Des 2013 18:14, endret 1 gang

Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Lør 14. Des 2013 17:50 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Tor 22. Sep 2011 10:57
Innlegg: 1524
Intressangt var det uansett,:) ka skal man gå på skole etter når man har youtube #-o

_________________
1979 Kadett c 2.0 16v
1979 Oldsmobile delta88


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Lør 14. Des 2013 18:37 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Registrert: Lør 07. Des 2013 07:14
Innlegg: 381
Bosted: østlandet
66Mopar skrev:
Vet ikke helt med engelsken din, men sist jeg sjekka betydde Brazing og Soldering, lodding... Men det kan du jo diskutere det med produsenten da.
Og når de reklamere med "weld strength" så betyr vel det omtrent det samme at denne type brazing og soldering har samme styrke som en sveis, eller?
Edit: Gallium er ett stoff som korroderer i vann, noe alu ikke gjør.. Og det har i tillegg et så lavt smelte punkt på ca 30°C noe som gjør det det egner seg svært dårlig til og ha på en båt.. For de reklamerer jo med at de sveiser hullet på en båt, og jeg vil ihvertfall ikke være i en båt der sveisen "renner" av igjen vis det blir varmere enn 30 grader...

Du leser/forstår ikke kommentaren min, derfor gir jeg meg her, gidder ikke å kverulere med deg, orker ikke.
Ifølge googlesøket: Ren gallium tåler 30grader.
Jeg beskrev dette som et "slags gallium" fordi dette har lavere renhetsgrad for å tåle høyere temp., kan dermed ikke kalle gallium. Dette påføres henholdsvis ved 360 grader eller 600 grader, og det blander seg med materialet (660 grader for vanl. allu.), dermed kan ikke prosessen reverseres (det har blandet seg). Og da er jo dette en fullverdig sveising.
Andre kan kansje dra dette positivt videre?

_________________
Bilde

“The problem with socialism is that you eventually run out of other people's money.”
― Margaret Thatcher


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Søn 15. Des 2013 01:56 
Avlogget
Rookie
Rookie

Registrert: Fre 28. Sep 2012 09:17
Innlegg: 4
Bosted: Bamble
For det første så er oppgitte temperaturer i fahrenheit og IKKE celsius noe som da betyr at smeltepunktet på tilsettningsmaterialet er 175ºC og 315ºC noe som er under halvparten av smeltepunktet på alu, så forklar hvordan disse to materialene kan blande seg når det er snakk om så stor forskjell på smeltepunktet? For at to materialer skal kunne blande seg må nemlig begge være flytende og de kan vel ikke blande seg når det er 300 grader CELSIUS forskjell på smeltepunktet?
Og mens du er igang med og forklare, så forklar hvorfor PRODUSENTEN kaller dette for BRAZING og SOLDERING med WELD STRENGTH vis det allikevel er en fullferdig sveis? Eller er det de som produserer varen som ikke vet hva de produserer og leverer?
Så vis du kan forklare meg de to tingene der, så skal jeg helt klart slutte og kverulere...

Og vis du ikke er så flink i engelsk, så kan jeg hjelpe deg litt...
Soldering=Myklodding
Brazing=Hardlodding
Weld Strength=Like sterkt som en vanlig SVEIS


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Søn 15. Des 2013 09:56 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Lør 12. Sep 2009 11:19
Innlegg: 2935
Bosted: Stavanger
Har loddet litt alluminium, men det jeg likte med denne var flux som skiftet farge å ga en indikasjon på når man hadde rett tempratur. kansje noe man skal få kjøpt inn til jobben.

synes Alluminium er et hersk å jobbe med, men kan være for at jeg ikke jobber så mye med det.
Synes jeg får best til å Tig sveise Alluminium, men ikke lett det helelr :(

_________________
1965/2004 Mustang mach1
1970 Plymouth GTX 440 6 Pack
1970 plymouth GTX 440
1982 Opel manta 2.0i 16v
2013 citroen berlingo
2008 peugeot 408 Gass/bensin
VW sharan 2003 1.8 Turbo. 190 hk. 300Nm Brukt bilen fra helvete.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Søn 15. Des 2013 12:08 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Registrert: Lør 07. Des 2013 07:14
Innlegg: 381
Bosted: østlandet
66Mopar skrev:
For det første så er oppgitte temperaturer i fahrenheit og IKKE celsius noe som da betyr at smeltepunktet på tilsettningsmaterialet er 175ºC og 315ºC noe som er under halvparten av smeltepunktet på alu, så forklar hvordan disse to materialene kan blande seg når det er snakk om så stor forskjell på smeltepunktet? For at to materialer skal kunne blande seg må nemlig begge være flytende og de kan vel ikke blande seg når det er 300 grader CELSIUS forskjell på smeltepunktet?
Og mens du er igang med og forklare, så forklar hvorfor PRODUSENTEN kaller dette for BRAZING og SOLDERING med WELD STRENGTH vis det allikevel er en fullferdig sveis? Eller er det de som produserer varen som ikke vet hva de produserer og leverer?
Så vis du kan forklare meg de to tingene der, så skal jeg helt klart slutte og kverulere...

Og vis du ikke er så flink i engelsk, så kan jeg hjelpe deg litt...
Soldering=Myklodding
Brazing=Hardlodding
Weld Strength=Like sterkt som en vanlig SVEIS

Jeg la ut dette her på forumet fordi jeg ønsket konstruktive tilbakemeldinger fra de som kjente til dette (dette var helt nytt for meg).

Du var helt tydlig ekspert på dette, og hva bidro du så dette videre med? bortsett fra de lite konstruktive kommentarene som at jeg er dårlig i engelsk og at dette er en eldgammel teknikk.

Du er mest opptatt av filologi enn biler, jeg er mest opptatt av amcar og bevaringen av disse.
Derfor spør jeg, eier du i det hele tatt en amerikank bil?

_________________
Bilde

“The problem with socialism is that you eventually run out of other people's money.”
― Margaret Thatcher


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Søn 29. Des 2013 21:34 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Man 01. Jan 2007 18:39
Innlegg: 2502
Bosted: E-18 , Bamble, Telemark
BigDooley skrev:
Her er en relativt ny måte å chromme deler på, noen som prøvet dette?
http://youtu.be/yvtRYZ5EasA
hvor holdbar er denne chrom'en tro?
og
en relativt ny måte å sveise alluminium, noen som prøvet dette?
http://youtu.be/Zu-VZ5K79pY
hva skal man med et sveiseapparat for alluminiumsveising etter dette.


Det er ikke chrom som i skikkelig chrom, det der er jo bare sånn lakkdritt som man gjerne bruker på felger, og den driten holder jo ikke lenge...

Den der alulodde greiene har man jo sett demonstrert på Ekebergmarkedet, Big Meet i Vesterås og alle andre mulige messer og utstillinger... har noen meter med det der på hylla som sikkert 1000vis andre, men man ser det ALDRI blitt brukt til noe på forum og annet, så.... da funker det vel ikke som ett vidundermiddel som løser alle problemer... :roll:


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Søn 12. Jan 2014 18:11 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Registrert: Lør 07. Des 2013 07:14
Innlegg: 381
Bosted: østlandet
Bead-lock skrev:
BigDooley skrev:
Her er en relativt ny måte å chromme deler på, noen som prøvet dette?
http://youtu.be/yvtRYZ5EasA
hvor holdbar er denne chrom'en tro?
og
en relativt ny måte å sveise alluminium, noen som prøvet dette?
http://youtu.be/Zu-VZ5K79pY
hva skal man med et sveiseapparat for alluminiumsveising etter dette.


Det er ikke chrom som i skikkelig chrom, det der er jo bare sånn lakkdritt som man gjerne bruker på felger, og den driten holder jo ikke lenge...

Den der alulodde greiene har man jo sett demonstrert på Ekebergmarkedet, Big Meet i Vesterås og alle andre mulige messer og utstillinger... har noen meter med det der på hylla som sikkert 1000vis andre, men man ser det ALDRI blitt brukt til noe på forum og annet, så.... da funker det vel ikke som ett vidundermiddel som løser alle problemer... :roll:

Fint at du kom med tilbakemeldig på dette, takk.
Jeg bestillte alluminiumspinnene på ebay for å teste dette ut selv, kostet 110 kroner for 12 pinner.
Det finnes flere typer, avhengig av alluminium-legeringen, f.eks til Zamac, som er alluminium-støpegods, finnes en type AL-300, og til alluminium gennerellt finnes AL-400. Utover dette finnes det andre typer igjen, avhengig av leverandør. Pinnene jeg bestillte trenger ikke flux, det varmes opp til 400 celcius, og er like bra som sveis påstås det. De påstår at man kan bruke de på alt fra motorblokker til alluminium-konstruksjoner, og da gjenstår det å se hvor bra dette er. På demoen er det tilsynelatende like sterkt som en tradisjonell sveis.

Koster for mye å få andre til å sveise alluminium, og dårlig og slurvete resultat har det blitt hittil i tillegg (400 kroner for to små sveiser).
Derfor skal jeg prøve dette ut på delene som sveiseverkstedet sveiset for meg, og som gikk opp i sveisen. Tror jeg skal få dette til, handler mye om erfaringer, og følelsen om hvor smeltegrensen til alluminiumen er når man varmer opp. Det er lett å varme for mye.

_________________
Bilde

“The problem with socialism is that you eventually run out of other people's money.”
― Margaret Thatcher


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 11 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]



Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 5 gjester


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
Drevet av phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.no - Norsk phpBB-support