Jeg skrev dette innlegget for noen år siden:
Jeg kjørte Astro i 6-7 år. En 1995 modell 2wd som jeg kjøpte da den hadde gått 95000 km og solgte igjen da den hadde gått rundt 170000 km. Astroen er en gammeldags bil på mange måter. For eksempel er forstillingen full av smørenipler, slik biler var før.
Du kommer muligens til å få høre fra andre at EU kontrollene på Astroen er dyre fordi bilen "spiser" endeledd og opphengskuler. Det er ikke korrekt, og jeg skal forklare hvorfor: Alle smøreniplene i forstillingen skal fylles opp med friskt fett ved hvert motoroljeskift. Dette er mange ikke klar over. Man gjør jo ikke slikt lengre på moderne biler. I tillegg har GM mye større marginer for hva som er akseptabel slakk i forstillingen enn verksteder og trafikkstasjoner ofte er klar over. Resultatet er ofte at man må bytte opphengskuler ustanselig, men det er altså ikke bilens feil.
I tillegg har Astroen en lite gunstig konstruert forstilling. Den såkalte ackerman vinkelen er helt på jordet. Man merker det ved fullt ratt-utslag: Forhjulene "moses" sidelengs. Dette gjør at forhjulene slites raskt på dekkskuldrene hvis bilen kjøres mye småkjøring. Det forverres dersom man har ekstra brede dekk. For å motvirke det, kjør med høyt lufttrykk i forhjulene og bruk dekk med ekstra my gummi ute på skuldrene, typiske varebil-dekk. Jeg kjørte alltid med over 30 pund i forhjulene, men sjekk først hvor mye dekkene tåler!
Sjekk NØYE og få gjerne selger til å garantere at det ikke har vært noe trøbbel med digital-dashboardet. Dette er håpløst dersom det først begynner å svikte. Motoren på Astro blir bedre jo nyere den er. Helst bør du ha en nyere enn 1995. Da kom Vortec motoren med et mye bedre innsprøytings system enn de tidligere modellene. Mer hk har den også. Men tørst er den uansett. Ikke regn med å komme særlig under 1,5L/mil på blandet kjøring med en 4x4. Min 2wd brukte 1,3 på blandet kjøring og literen på langkjøring.
El. anlegget på Astroen er ikke veldig bra. At ting som f.eks vindusheiser og el speil kutter ut pga dårlig kobling er typisk. Trøsten er at for de som gidder å finne litt ut av ting, fikser man ofte mye med kontaktspray. På min bil sluttet ene sensoren på ABS bremsene å virke. Verkstedet brukte en hel dag på å finne ut at sensoren var ikke gåen, det var bare dårlig kobling et sted.
Det er viktig at du har et verksted som "skjønner" biler som Astroen. Ikke alle gjør det og da blir regningen skyhøy for selv den minste jobb. Deler er billig, så klarer du å bytte litt opphengskuler, bremseklosser/skiver og slikt på egenhånd, sparer du masse penger. Jeg hadde ikke større vedlikeholdsutgifter på Astroen enn vi hadde på Toyota Carinaen som vi hadde samtidig. Men det var fordi jeg gjorde det meste selv på Astroen. Er du lang, forresten? Astro har dårlig beinplass.
Da jeg kjøpte min Astro fikk jeg den Tecktylbehandlet med en gang, selv om den var 6 år gammel. Etter ytterligere 5-6 vintre på saltede sørlandsveier, var den fortsatt like fin under.
Skulle jeg hatt en ny Astro i dag, ville jeg unngått biler eldre enn 1996. Da kom de med nytt interiør, analogt speedometer og masse andre små oppgraderinger. Den nye fronten (som kom i 1995) er også penere, etter min smak.
_________________ Peace is that brief glorious moment in history when everybody stands around reloading. Thomas Jefferson
|