AMCARFORUM.NO

Forum for Amerikansk bil
Dato/klokkeslett: Søn 28. Apr 2024 08:29

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]




Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 2 innlegg ] 
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: Ons 23. Aug 2006 15:37 
Avlogget
Get going
Get going

Registrert: Tir 27. Jun 2006 01:13
Innlegg: 359
Hei der ute, er det noen som kjenner godt til GM sine 10bolt bakaksler?

Jeg har en 1971 Camaro med en 10bolt bakaksel med sperre. Har fått tak i nye felger til bilen, men de bygger litt for mye utover. Det jeg da ønsker, er en annen 10bolt bakaksel som er litt smalere. 1-2 tommer smalere vil bli perfekt. Det går å kjøre med bilen som den er med maks trykk i demperene bak, men det er ikke noen ok løsning...

Det jeg trenger er en bakaksel som jeg kan tilpasse min bil uten at det koster alt for mye. Får jeg tak i en smalere med sperre, da kan jeg selge den jeg har for å finansiere den nye...

Ja, jeg kan jo bare bruke andre felger, men det er ikke noe alternativ. Jeg SKAL bruke de jeg har. Eneste alternativ er å bygge om den bakakselen jeg har, eller få tak i en annen 10bolt bakaksel som er 1-2 tommer smalere. Og NEI, jeg skal ikke ha en 12bolt eller en Ford 9". Det går å korte inn bakakselen, men detter veldig dyrt og det har jeg ikke råd til...

Legger ut noen bilder på en av mine hjemmesider av felgproblemet her etter neste tur i garasjen:
http://home.no.net/acenter

Hvis det er noen som kan måle bredden på sine bakasler og gi meg tilbakemelding, ja da kommer jeg snart i mål med dette prosjektet... Det målet jeg da er ute etter er fra innvendig mellom bremseplatene..

_________________
Medlem i
Hamar American Car and Bike Club
http://www.hamaramcar.no

1983 Pontiac Trans Am Daytona 5,0l V8 // Prosjekt som vurderes solgt


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Ons 23. Aug 2006 17:16 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Registrert: Fre 27. Jan 2006 01:09
Innlegg: 244
Bosted: Fredrikstad
Jeg målte en kompis sin '70 Firebird 10bolter, og fikk disse talla:

Mont.flate for felg (utenpå trommel), side til side: 154,5cm
Senter av feste mot bladfjærer, side til side: 114,5cm

Bør være ca lik din aksel, hvis det ikke var noen større endringer.


Jeg målte grovt på en kompis sin '75 Nova (4.generasjon), som har samme bakakselbredde som 67-69 Camaro/Firebird og da altså '68-79 Nova/Ventura/Apollo/osv

Senter av feste mot bladfjærer, side til side: Ca. 106cm

Disse er smalere, og kan være en løsning for deg, da det eneste som må endres er festene på akselhylsa for bladfjærene (Flyttes ut) Om det er plass ut mot bremseskjoldene vet jeg ikke, men det kan kanskje kombineres med fjærlenker som flytter fjæra inn i bakkant, og gir mer plass til hjul?

En jeg kjenner har en '67 Camaro med 70talls Camaro aksel i, som er bredere. Det passer han perfekt, siden han har BMW-felger med mer innpress enn amerikanske biler. Der er kun bladfjærfestene flytta inn.

_________________
Christian
'62 Chevrolet Chevy II
'67 Chevrolet Bel Air
'70 El Camino
'71 Chevrolet C10
'55 Ford F620


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 2 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]



Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 4 gjester


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
Drevet av phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.no - Norsk phpBB-support