AMCARFORUM.NO

Forum for Amerikansk bil
Dato/klokkeslett: Tir 16. Apr 2024 06:45

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]




Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 26 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: Ons 07. Okt 2015 18:13 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Fre 28. Mar 2008 10:08
Innlegg: 2570
Bosted: Oslo
Nøye er en ting. Dum og vanskelig en annen.

_________________
If it ain`t broken don`t fix it


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Fre 09. Okt 2015 18:04 
Avlogget
Rookie
Rookie

Registrert: Man 01. Des 2014 19:40
Innlegg: 47
rokkern skrev:
Nøye er en ting. Dum og vanskelig en annen.



Hva mener du med dum og vanskelig?

Jeg trodde man kunne få råd og tips på denne siden.

Forøvrig har jeg nettopp kjøpt en 1982 Camaro. Nesten ubrukt. Nye dekk. De gamle var fra 1982. Tok den til hjulbalanserig i går. Diagnose fra verkstedet: 3 urunde dekk og en litt urund felg. Original gold felger fra 1982. Håper å få 3 nye dekk fra Cooperselgeren.

_________________
2004 Chevrolet Tahoe
2001 BMW 525
1994 Volvo 940
1982 Chevrolet Camaro


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Fre 09. Okt 2015 21:40 
Avlogget
Rookie
Rookie

Registrert: Fre 05. Aug 2011 19:34
Innlegg: 70
Bosted: Haddal
Er noen som synst att det skal skrangle/riste bråke fælt med amcars.. Bare og overse. ;)

_________________
Manta -72 2.4.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Lør 10. Okt 2015 00:45 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Fre 28. Mar 2008 10:08
Innlegg: 2570
Bosted: Oslo
orlando skrev:
rokkern skrev:
Nøye er en ting. Dum og vanskelig en annen.



Hva mener du med dum og vanskelig?

Jeg trodde man kunne få råd og tips på denne siden.

Forøvrig har jeg nettopp kjøpt en 1982 Camaro. Nesten ubrukt. Nye dekk. De gamle var fra 1982. Tok den til hjulbalanserig i går. Diagnose fra verkstedet: 3 urunde dekk og en litt urund felg. Original gold felger fra 1982. Håper å få 3 nye dekk fra Cooperselgeren.


Jeg mener det som jeg sa. Det er fint å være nøye, og har man kjøpt en vare så skal den være som man blir lovet. Feks dekk/felg som ikke er innenfor spec. Når det er sagt så er det viktig at man har realistiske forventninger til hva som er rundt og urundt, finnes vel helt sikker noen standarder på dette, for 100% rundt er jo umulig å få til. Dum og vanskelig syns jeg ikke krever noe veldig mye mer forklaring. Vi er vel alle et eller annet sted imellom disse to beskrivelsene når vi er misfornøyde.

Du er nok over middels opptatt av rundhet på hjul så det er jo fint for deg. Håper du tar deg bryet med å sette deg inn i andre ting som skaper vibrasjoner i en bil også, ellers er jeg redd du vil slite med å komme i mål med å bli kvitt vibrasjonene i bilene dine.

_________________
If it ain`t broken don`t fix it


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Lør 10. Okt 2015 07:56 
Avlogget
Rookie
Rookie

Registrert: Man 01. Des 2014 19:40
Innlegg: 47
dvil skrev:
Bare fortsett å være vanskelig. Ikke gi deg. En slik bil burde "gå som smør".


Takk.
Ja den bør det. 2004 mod og 180 000 km.

_________________
2004 Chevrolet Tahoe
2001 BMW 525
1994 Volvo 940
1982 Chevrolet Camaro


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Lør 10. Okt 2015 08:47 
Avlogget
Rookie
Rookie

Registrert: Man 01. Des 2014 19:40
Innlegg: 47
rokkern skrev:
orlando skrev:
rokkern skrev:
Nøye er en ting. Dum og vanskelig en annen.



Hva mener du med dum og vanskelig?

Jeg trodde man kunne få råd og tips på denne siden.

Forøvrig har jeg nettopp kjøpt en 1982 Camaro. Nesten ubrukt. Nye dekk. De gamle var fra 1982. Tok den til hjulbalanserig i går. Diagnose fra verkstedet: 3 urunde dekk og en litt urund felg. Original gold felger fra 1982. Håper å få 3 nye dekk fra Cooperselgeren.


Jeg mener det som jeg sa. Det er fint å være nøye, og har man kjøpt en vare så skal den være som man blir lovet. Feks dekk/felg som ikke er innenfor spec. Når det er sagt så er det viktig at man har realistiske forventninger til hva som er rundt og urundt, finnes vel helt sikker noen standarder på dette, for 100% rundt er jo umulig å få til. Dum og vanskelig syns jeg ikke krever noe veldig mye mer forklaring. Vi er vel alle et eller annet sted imellom disse to beskrivelsene når vi er misfornøyde.

Du er nok over middels opptatt av rundhet på hjul så det er jo fint for deg. Håper du tar deg bryet med å sette deg inn i andre ting som skaper vibrasjoner i en bil også, ellers er jeg redd du vil slite med å komme i mål med å bli kvitt vibrasjonene i bilene dine.




Jeg er jo en gammel gubbe som har kjørt bil i 45 år og har hatt ca 45 biler. Vibrasjon som ikke var hjulrelatert hadde jeg på en 1963 Opel Rekord A modell. Det var et mellomakselkryss og stort sett ved igangkjøring i 1. gear. Enkel diagnose. Ellers så leste jeg i en Shop Manual til en Cadillac Eldorado Biarritz som jeg hadde at forhjulsdrevne biler kunne ha andre og tredjegrads vibrasjoner og at man i USA hadde balanseringsmaskiner som slipte gummi av hjula fo å få god balanse.

Det finnes sikkert mye annet som kan være grunnen til vibrasjoner, men for meg har det jo nesten alltid ligget i hjul.
Har man to sett hjul til en bil og et sett funker bra og det andre ikke så bra så velger jeg å skylde på hjula. Så enkelt ser jeg på det.

_________________
2004 Chevrolet Tahoe
2001 BMW 525
1994 Volvo 940
1982 Chevrolet Camaro


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Lør 10. Okt 2015 09:03 
Avlogget
Rookie
Rookie

Registrert: Man 01. Des 2014 19:40
Innlegg: 47
muren motorsport skrev:
Er noen som synst att det skal skrangle/riste bråke fælt med amcars.. Bare og overse. ;)


Ja noen synes jo det. Smilefjes får jeg ikke til. det blir tekst.

Hyggelig at noen kjører Manta A fremdeles. Jeg har hadde en 70 mod 16 S de Luxe i 20 år. En 71 mod 16 S og en 81 eller 82 GT/J 2.0 S. OK den siste er jo B mod. A mod er knallfine biler som tåler veldig mye over mange år. Mange smilefjes.

Liten " feil" over her. A mod kom vel som 71 mod men en av mine kom på første sending til Norge i august 1970. Motornr. 1833 så den er gammel.

_________________
2004 Chevrolet Tahoe
2001 BMW 525
1994 Volvo 940
1982 Chevrolet Camaro


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Lør 10. Okt 2015 12:41 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro

Registrert: Søn 30. Jan 2011 20:00
Innlegg: 656
Bosted: Sandefjord
Caster er nevnt her, for lite og bilen blir veldig følsom for rattutslag, for mye og den blir understyrt. Den skal også være innenfor spec lik på begge hjul. Verksteder har vel en tendens til å fokusere på spissing, og vanligvis er jo ikke caster justerbar, men det er den på amerikanske biler, og gjerne litt tungvint også, slik at de må lage shims selv. Ikke mange som gidder hvis den er i nærheten av innenfor. [-X Ta en kontroll, og forklar problemet, du får jo også oppgitt hjulvinkler svart på hvitt etterpå.
Når det gjelder vibrasjon, kan det jo være mange årsaker til det. Du sier vel lite om type vibrasjon, hastighet, om den oppleves i bilen, eller rattet. Jeg hadde en vibrasjon i bilen jeg ikke kunne lokalisere på en Caprice, balanserte hjulene flere ganger, satte også på nye felger og dekk bak, det var ikke før jeg måtte skifte høyre skive foran at det ble stille. Ville aldri trodd den skulle forårsake vibrasjon i bil, mens rattet var rolig.

_________________
88 Caprice wagon


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Lør 10. Okt 2015 17:40 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

Registrert: Søn 28. Okt 2007 13:23
Innlegg: 824
Bosted: Hommelvik, (trondheim)
orlando skrev:
dvil skrev:
Bare fortsett å være vanskelig. Ikke gi deg. En slik bil burde "gå som smør".


Takk.
Ja den bør det. 2004 mod og 180 000 km.


En slik bil vil aldri kunne gå som smør, (forsåvidt et vidt begrep) men det er så enkelt som og bare ta en titt under bilen og se på konstruksjonen av styring, hjuloppheng og etc, det er gammeldags, svært så gammeldags, jeg liker disse bila godt fordi, men man må bare finne seg i at disse må "gjetes" litt med kjøring på norsk veistandard!!

_________________
65 Chevy Chevelle street legal bil
56 Chevy 210 Bel Air
67 Chevy Impala med ls1 og 4l60e
68 Chevy Camaro
08 Chevy Tahoe


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Lør 10. Okt 2015 23:03 
Avlogget
Rookie
Rookie

Registrert: Man 01. Des 2014 19:40
Innlegg: 47
Chevy63 skrev:
Caster er nevnt her, for lite og bilen blir veldig følsom for rattutslag, for mye og den blir understyrt. Den skal også være innenfor spec lik på begge hjul. Verksteder har vel en tendens til å fokusere på spissing, og vanligvis er jo ikke caster justerbar, men det er den på amerikanske biler, og gjerne litt tungvint også, slik at de må lage shims selv. Ikke mange som gidder hvis den er i nærheten av innenfor. [-X Ta en kontroll, og forklar problemet, du får jo også oppgitt hjulvinkler svart på hvitt etterpå.
Når det gjelder vibrasjon, kan det jo være mange årsaker til det. Du sier vel lite om type vibrasjon, hastighet, om den oppleves i bilen, eller rattet. Jeg hadde en vibrasjon i bilen jeg ikke kunne lokalisere på en Caprice, balanserte hjulene flere ganger, satte også på nye felger og dekk bak, det var ikke før jeg måtte skifte høyre skive foran at det ble stille. Ville aldri trodd den skulle forårsake vibrasjon i bil, mens rattet var rolig.


Takker for dine råd.

_________________
2004 Chevrolet Tahoe
2001 BMW 525
1994 Volvo 940
1982 Chevrolet Camaro


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Lør 10. Okt 2015 23:06 
Avlogget
Rookie
Rookie

Registrert: Man 01. Des 2014 19:40
Innlegg: 47
doey skrev:
orlando skrev:
dvil skrev:
Bare fortsett å være vanskelig. Ikke gi deg. En slik bil burde "gå som smør".


Takk.
Ja den bør det. 2004 mod og 180 000 km.


En slik bil vil aldri kunne gå som smør, (forsåvidt et vidt begrep) men det er så enkelt som og bare ta en titt under bilen og se på konstruksjonen av styring, hjuloppheng og etc, det er gammeldags, svært så gammeldags, jeg liker disse bila godt fordi, men man må bare finne seg i at disse må "gjetes" litt med kjøring på norsk veistandard!!


OK Jeg skal ta med meg det.

_________________
2004 Chevrolet Tahoe
2001 BMW 525
1994 Volvo 940
1982 Chevrolet Camaro


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 26 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]



Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 6 gjester


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
Drevet av phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.no - Norsk phpBB-support