AMCARFORUM.NO

Forum for Amerikansk bil
Dato/klokkeslett: Tor 18. Apr 2024 12:35

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]




Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 21 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste
Forfatter Melding
 Innleggets emne: 72 camaro Rs prosjekt
InnleggSkrevet: Man 02. Feb 2015 00:32 
Avlogget
Rookie
Rookie

Registrert: Søn 01. Feb 2015 21:14
Innlegg: 8
Har en camaro jeg skal pusse opp, er ny i amcar verden, å søker tips å råd. Innen senking, diffsperre å eventuelt andre utskiftninger under bilen!. Er en 350 med ca 400hk i bilen. Har tenkt å bygge den i en såkalt pro touring stil. Allt av info er jeg glad for

_________________
72 camaro Rs prosjekt


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: 72 camaro Rs prosjekt
InnleggSkrevet: Man 02. Feb 2015 07:54 
Avlogget
Rookie
Rookie

Registrert: Tir 24. Apr 2012 12:16
Innlegg: 27
Bosted: Herøy
Ja, dette har blitt et ganske omfattende tema etterhvert, med flere veier å gå og mange tilbydere av ettermarkedsdeler. Noen seller mye på at det har blitt en kjent merkevare (slik som feks. Hotchkis), men der er også komt til mange mindre kjente tilbydere med veldig bra produkter. Uansett kan du få bilen din til å bli temmelig kompetent.

Flere tilbyr ulike komplette pro touring sett til bilen din som er en ganske trygg vei å gå, Hotchkis TVS:

http://www.hotchkis.net/product/tvs-tot ... d=432&sm=0

Det kommer jo litt ann på hvor langt du har tenkt å gå og om du skal prøve deg frem litt og litt (det er fort gjort å blåse mye penger her). Først ville jeg startet med fjører/dempere fremme og bak, nye subframe foringer (foringer genrelt) og subframe connectors.
Hotchkis sine fjærer kan jeg anbefale, samt deres oppsett med bilstein gassdempere. Det er svært viktig for desse bilene å få seg noen gode subframe-connectors som binder samen frontramma med rammevanger bake og eventuelt karroseriet. Orginalt innfestning der subframe/framramme kun er skrudd fast med 6 bolter og gummiforinger imellom gjør at bilene er temmelig "levjete". Bytt desse foringen til aluminumsforinger og få på subframe connectors. Du kan velge mellom skrudde og sveiste. Jeg foretrekker noen som er sveiste opp i bilen for å unngå å misse bakkeklaring og få maksimal stivhet. Eksempel:

http://www.detroitspeed.com/1970-1981-F ... ctors.html

Videre ville jeg byttet styresnekke til en med tyngre utveklsing og bedre "feel" feks. AGR, Flaming River eller styresnekke fra 80 tals IROC Camaro. Øvre bærearmer er også populære og skifte ut bla for å oppnå mer caster, feks. noen fra Detroit Speed, Global West eller Hotchkis.

Har du 12 bolt eller 10 bolt aksling? har en diffsperre innmat liggende for en 10 bolt om det kunne være interessant, men anbefaler å fleske til med en Detroit Trutrac diffrensial. Desse gir enormt med grep. Utveksling kommer mye ann på hvilken girkasse du skal kjøre med, men ofte vanlig med 3,43-3,73.

Prøv og hold vekten på fronten nede. Bytter du ut feks topper, vannpumpe, radiator osv. så sørg for at det er i aluminium.

www.detroitspeed.com
www.hotchkis.net
www.speedtech.com


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: 72 camaro Rs prosjekt
InnleggSkrevet: Man 02. Feb 2015 14:55 
Avlogget
Rookie
Rookie

Registrert: Søn 01. Feb 2015 21:14
Innlegg: 8
Hei takker for bra svar! :D . Er det noen senkekit tilsvarende hotchkiss som er rimeligere å bra da?. Eller er det mye jall ute å går?. Ser at på stage 1 (hotchkiss). Så senker man den 1,5" bak å 2" foran . Kunne kansje tenkt meg litt mere. Men det vil kansje gå utover camber osv?. Flott det er mye ettermarkeds deler. Men fy å mye det er å velge i å. Nå har heg primært kikket på summit.

_________________
72 camaro Rs prosjekt


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: 72 camaro Rs prosjekt
InnleggSkrevet: Man 02. Feb 2015 21:02 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

Registrert: Man 19. Jan 2009 23:53
Innlegg: 773
Bosted: sula,møre og romsdal
ikke senk den mer en dette,for da sliter du med fartsdumper....min hater fartsdumper :mrgreen:

min har 2" senk bak....foran er jeg litt usikker men sikkert 3"


Vedlegg:
032.JPG
032.JPG [ 196.53 KiB | Vist 10809 ganger ]

_________________
1988 CHEVROLET SILVERADO
1970 CHEVROLET MONTE CARLO,PROSJEKT FERDIG OM NOEN ÅR :)
Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: 72 camaro Rs prosjekt
InnleggSkrevet: Man 02. Feb 2015 22:15 
Avlogget
Rookie
Rookie

Registrert: Søn 01. Feb 2015 21:14
Innlegg: 8
Bøss den der!:). Ok ja kan se for meg problemer med subbing. Kansje litt smalere felger hjelper. Går du i innerskjerm ved full sving?. Åssen senkesett har du på den?. Syns nesten det ser ut som du har samme høyde foran å bak?

_________________
72 camaro Rs prosjekt


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: 72 camaro Rs prosjekt
InnleggSkrevet: Man 02. Feb 2015 23:05 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

Registrert: Man 19. Jan 2009 23:53
Innlegg: 773
Bosted: sula,møre og romsdal
subbing er eliminert,da jeg byttet til smalere dekk....men kunne hatt litt smalere felg,har no 8.5" foran x18...bak 20"x9.5"bak....ja ganske likt foran og bak,har ikke senket denne selv så jeg vet ikke hva jeg har egentlig :oops:

_________________
1988 CHEVROLET SILVERADO
1970 CHEVROLET MONTE CARLO,PROSJEKT FERDIG OM NOEN ÅR :)


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: 72 camaro Rs prosjekt
InnleggSkrevet: Man 02. Feb 2015 23:09 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

Registrert: Man 19. Jan 2009 23:53
Innlegg: 773
Bosted: sula,møre og romsdal
ganske greie denne :)


Vedlegg:
006.JPG
006.JPG [ 220.86 KiB | Vist 10794 ganger ]

_________________
1988 CHEVROLET SILVERADO
1970 CHEVROLET MONTE CARLO,PROSJEKT FERDIG OM NOEN ÅR :)
Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: 72 camaro Rs prosjekt
InnleggSkrevet: Tir 03. Feb 2015 02:02 
Avlogget
Rookie
Rookie

Registrert: Tir 24. Apr 2012 12:16
Innlegg: 27
Bosted: Herøy
Som Bad Luck sier, ikke senk for mye. Pro Touring har med å gi bilen potente egenskaper både på bane og daglig bruk (bruksverdi), da vil du unngå for fete hjul og "for mye" senking. Det gagner ikke kjøreegenskapene når det blir for mye, og i tilegg til dekksubbing vil eksosen ta ned i på ujevn vei. Jeg har 2 fremme og 1.5 bak med 18" Rondell 58 og hjuladapter for å korrigere innpress. Med meg blir det litt lite hjul bake rent visuelt, og trolig litt lite senking fremme med lettere motor.

Veldig fett stuk Z28'n din Bad Luck. Hvilken dimensjoner dekk kjører du med nå og har du fått godkjent i vognkort med ulik felgstørelse fremme og bak?

Der er garantert en del forskjellig deler som er bra og muligens rimligere. Jeg velger å safe, men med litt reaserch på ulike Pro Touring/F-body forum så finner du sikkert litt av hvert.

Denne siden er din venn:
http://www.nastyz28.com/forum/


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: 72 camaro Rs prosjekt
InnleggSkrevet: Tir 03. Feb 2015 08:50 
Avlogget
Super Amcar pro
Super Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Lør 27. Jan 2007 20:17
Innlegg: 7197
Bosted: Åsa
Et lite tips. når du finner et kitt du kunne tenke dig, hva enten det er til motor, understell, dekk, interiør eller noe som helst annet til bilen.
Google de, bare tast navnet, og skriv "review" etter.
Og bruk god tid på research, er ikke noe mer irriterende end å handle deler og oppdage at de er elendige.

_________________
1977 Dodge Aspen med 318 SBM og 904 kasse.
Bursdagsgaven fra min kone.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: 72 camaro Rs prosjekt
InnleggSkrevet: Tir 03. Feb 2015 11:23 
Avlogget
Rookie
Rookie

Registrert: Søn 01. Feb 2015 21:14
Innlegg: 8
Ok takker for info. Har leitet endel på nettet. Men er jo for mye info . Derfor tenkte jeg å spørre meg frem her på norsk. ;). Detroit. Du mener at 2" bak å 3" foran kan by på problemer?. Er en smalblock veier vel endel mindre en bigblock

_________________
72 camaro Rs prosjekt


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: 72 camaro Rs prosjekt
InnleggSkrevet: Tir 03. Feb 2015 15:29 
Avlogget
Rookie
Rookie

Registrert: Tir 24. Apr 2012 12:16
Innlegg: 27
Bosted: Herøy
Nei, ikke helt nødvendig vis. Kommer an på dekk og innpress, og hvor stiv fjæring du har. Fremme skal man i utgangspunktet klare 235 uten subbing med rett innpress, og bak skal man klare 265/275 på 18 tommere. Bak har man mulighet til å massere litt hjulbuen samt slå inn bulben til baksetebeltet. Skal du ha feks. 3" forann og "2 bak må du sørge for å kjøpe hjul som har optimalt innpress eventuelt hjuladapter.

Det er mye ja, og det er ingen fasit her, så du har nok mye research-arbeid foran deg ;)


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: 72 camaro Rs prosjekt
InnleggSkrevet: Tir 03. Feb 2015 23:25 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

Registrert: Man 19. Jan 2009 23:53
Innlegg: 773
Bosted: sula,møre og romsdal
Detroit skrev:
Som Bad Luck sier, ikke senk for mye. Pro Touring har med å gi bilen potente egenskaper både på bane og daglig bruk (bruksverdi), da vil du unngå for fete hjul og "for mye" senking. Det gagner ikke kjøreegenskapene når det blir for mye, og i tilegg til dekksubbing vil eksosen ta ned i på ujevn vei. Jeg har 2 fremme og 1.5 bak med 18" Rondell 58 og hjuladapter for å korrigere innpress. Med meg blir det litt lite hjul bake rent visuelt, og trolig litt lite senking fremme med lettere motor.

Veldig fett stuk Z28'n din Bad Luck. Hvilken dimensjoner dekk kjører du med nå og har du fått godkjent i vognkort med ulik felgstørelse fremme og bak?

Der er garantert en del forskjellig deler som er bra og muligens rimligere. Jeg velger å safe, men med litt reaserch på ulike Pro Touring/F-body forum så finner du sikkert litt av hvert.

Denne siden er din venn:
http://www.nastyz28.com/forum/



Hei...har 285x30x20" bak(,litt usikker på profilen) og 225x30x18 foran.....har IKKE dette godkjent i vognkortet,og har ikke tenkt og få det heller før jeg blir stoppet i teknisk kontroll og får beskjed om og vise den på BT...på EU kontroll har ikke dette vært tema :mrgreen:

_________________
1988 CHEVROLET SILVERADO
1970 CHEVROLET MONTE CARLO,PROSJEKT FERDIG OM NOEN ÅR :)


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: 72 camaro Rs prosjekt
InnleggSkrevet: Ons 04. Feb 2015 03:30 
Avlogget
Rookie
Rookie

Registrert: Tir 24. Apr 2012 12:16
Innlegg: 27
Bosted: Herøy
Fett :) Planlegger å prøve å få det inn i vognkortet da de blir så kåte på teknisk kontroll når de ser store felger på gammal bil, og jeg vil ikke bli sendt inn så de ser alle andre rare modifikasjoner som planlegges :)


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: 72 camaro Rs prosjekt
InnleggSkrevet: Søn 15. Feb 2015 22:16 
Avlogget
Rookie
Rookie

Registrert: Søn 01. Feb 2015 21:14
Innlegg: 8
Noen som har noe erfaringer med dette produktet?. http://www.classicperform.com/nova-camaro.htm#10

_________________
72 camaro Rs prosjekt


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: 72 camaro Rs prosjekt
InnleggSkrevet: Man 23. Feb 2015 16:10 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Registrert: Søn 15. Sep 2013 18:07
Innlegg: 390
Bosted: Noreg
Hei, har bare hørt mye om CPP deler og det er at det aller meste er Kina produsert og sånn sett kopier av andre. Kan hende det er bra men jeg ville undersøkt materialkvalitet, passform osv med andre produsenter før jeg trykket på kjøp-knappen. Selv om de store merkene vet å ta seg betalt så får man som regel hva man betaler for. :)

Som andre sier, stikk innom nettsteder som NastyZ28.com, Pro-Touring.com, Lateral-G.net og gjør masse research før du handler. Kan være gull verdt og sjansen blir større for at du sitter fornøyd igjen. Jeg har fått MASSE hjelp fra de som holder til på de nettstedene der.

Selv havnet jeg på Hotchis bærearmer foran. Firmaer som Hotchkis, Global West, SpeedTech osv har brukt årevis på å utvikle sine produkter, og de vet som regel hva de snakker om.

Jeg har to klare anbefalinger basert på mine og andres erfaringer på hvor du IKKE bør handle fra:

1. Bonspeed felger ---> De felgene jeg fikk var langt under pari og eieren Brad Fanshaw viser seg å være et rasshøl hvis du kommer med kritikk. De holder ikke frister eller hva de lover og jeg fikk et sett hjul med elendig finish.

2. Pro Touring F Body: Han har ingen problemer med å ta imot penger, men om du får varene du har betalt for er ikke garantert.

Hva gjelder senk, hjulbredde osv så er det litt sånn at det varierer fra bil til bil hva som går. Maks 275 brede bak og 245 foran med riktig innpress går ofte greit men mange velger å gå litt under dette. Har med diameter på hjulet å gjøre også. Har du 28" bakhjul så er det ikke sikkert det går med 275 osv. Senk så velger du sjøl men vi har ikke så bra veier i dette landet. Mange som liker å sope bakken og sitte fast på fartshumper. Opptil 2" senk er du ganske safe hvis du har 26" hjulhøyde, men ikke overalt. :)

_________________
-70 Camaro RS


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 21 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]



Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 6 gjester


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
Drevet av phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.no - Norsk phpBB-support