AMCARFORUM.NO

Forum for Amerikansk bil
Dato/klokkeslett: Ons 12. Des 2018 12:50

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 11 innlegg ] 
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Fjærer 69 Chevelle
InnleggSkrevet: Man 05. Mai 2014 13:04 
Avlogget
Rookie
Rookie

Jeg har en kompis med en 69 Chevrolet Chevelle, i bilen sitter det en 454 men fjærene er fra tidligere da det satt small block i bilen.
Så det gjør jo at bilen er så lav foran at han ikke legge over fullt uten at det skraper i skjermene, spørsmålet mitt er da. Er det noen som har no erfaring med dette, og hva blir høyden når det blir montert big block fjærer? Evt hvor mye som kan "kappes" av fjærene for å få et lavt utseende uten at det skraper over alt?

Mvh
Joacim

Topp
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: Fjærer 69 Chevelle
InnleggSkrevet: Man 05. Mai 2014 16:21 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Hei og velkommen til forumet ! 69 chevelle er fine biler du får kjøpe den av han hehe...:)
Umulig å si hvor høye de forskjellige fjærene blir før man har montert dessverre. For mange vektforskjeller, dekkhøyder m.m.
Jeg kappa nettopp halvannen runde på min 65 4d Chevelle foran. Det senka hele 8 cm. Jeg hadde trodd ca 5cm.
Jeg har brukt sånne her http://www.summitracing.com/int/parts/s ... /chevrolet
De hever litt mer enn dobbelt av tykkelsen sin.

Så har det jo noe å si hvordan dekk man kjører ift til subbing.
Hvor subber det ? i innerskjermen eller skjermkanten ? Innerskjermen må man ha mindre dekk eller slegge for å fikse.

Small block og big block terminologi er difust.. Bruk heller lbs.
Jeg mener det er best å finne en fjær som er passe stiv, og kappe/space den til riktig høyde. Eneste måten å komme i mål ift høyden. Som regel om man liker litt av bil så kjøp ei stiv fjær og kapp den til riktig høyde. Feks klassifisert som typisk big block/road race/pro touring fjær.. Mine er spc og stive.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Man 05. Mai 2014 16:30 
Avlogget
Rookie
Rookie

Har lagt mitt ønske om handel om han skulle bli lei ja! :D
Det subber i skjermkant, så bilen må bli litt høyere.
Blir nok til å montere fjører for så å se hvordan høyden blir da. For så å demontere å prøve seg forsiktig fram på kappinga. For alt vi veit kan det fort være bra uten kapping :) Men regner med å starte vinkelsliperen en liten tur..

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Man 05. Mai 2014 16:42 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Ok, Ta en vurdering, høres ut som han med fordel kunne ha hatt noen felger med mere backspacing, evt smalere dekk siden det subber i skjermkant. Da kan han beholde høyden og ha kult stuk hehe.
Man vil jo ikke kjøre rundt med høy snute heller.. Men dette er jo kanskje den dyre løsningen.
Jeg får akkurat ikke den blå biltema-jekken uten den svarte rundingen under crossmemberen på begge mine. Det gjør at headersen går klar av de aller fleste dumper, subber en sjelden gang her og der. Tror det er snakk om ca 8cm opp til crossmemberen. Noe særlig over 12cm klaring der ser ikke vedig senka ut spør du meg, dissa bilene har litt høyt karrosseri på en måte;)

Som regel er headers/eksos/crossmember der problemet oppstår om bilen er for lav. Ikke subbing i skjermkant, det handler mer om feil dekk/felg backspacing osv. Kanskje litt kjipe nyheter... dere får se hva som er best. Det er uansett bedre å kjøpe nye felger og få det riktig enn å kjøpe nye fjærer OG nye felger for å få det riktig ;) Hvis det ikke er snakk om så mye så kan sikkert en spacer av noe slag være den billigste løsningen.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Man 05. Mai 2014 16:50 
Avlogget
Rookie
Rookie

Takker for svar. Skal vise han hele tråden her så kan han sjøl ta en sjefsavgjørelse på hva han ønsker å gjøre med det :) For bilen er nødt til å beholde stuket om den skal være tøff! :D

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Man 05. Mai 2014 16:54 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Evt om det er mulig å frese av felgene litt i innerkant. 1 cm kan gjøre underverker, forutsatt at han har plass innover til kalipere, endeledd og annet ræl som kan ta i.
Hvis han har alufelger og tilgang til en kompis med fres er jo det et billig alternativ også. Lykke til !

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Man 05. Mai 2014 18:17 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

Bare husk, at på nye fjører kan det ta litt tid etter dei er montert før dei setter seg på høyden, er mange som setter inn fjører, slipper bilen på gulvet, og synes at den er for høy, tar av og kapper, til passe høyde, så etter en liten stund starter dei å bli for lave igjen

MyGallery

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Man 05. Mai 2014 18:57 
Avlogget
Rookie
Rookie

Takker for tips :)

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tir 06. Mai 2014 07:11 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

rokkern skrev:
Hvis det ikke er snakk om så mye så kan sikkert en spacer av noe slag være den billigste løsningen.

Spacer vil ikke hjelpe, da det vil presse felgen lengre ut og du vil få mer subbing. Sjekk om det er plass å få felgen lenger inn i hjulbuen og kjøp felger med mindre backspacing, eller gå for smalere dekk. Sjekk f.ex http://www.rimsntires.com/specspro.jsp og sammenlign dekk og felger, så finner du dekk med samme høyde men smalere evt hvilket innpress du trenger.

1965 Plymouth Barracuda 4,5
1978 Dodge Ramcharger 5,2
1987 Jeep Cherokee 4,0
Garasjen deres

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tir 06. Mai 2014 07:29 
Avlogget
Super Amcar pro
Super Amcar pro
Brukerens avatar

AW-100 skrev:
rokkern skrev:
Hvis det ikke er snakk om så mye så kan sikkert en spacer av noe slag være den billigste løsningen.

Spacer vil ikke hjelpe, da det vil presse felgen lengre ut og du vil få mer subbing. Sjekk om det er plass å få felgen lenger inn i hjulbuen og kjøp felger med mindre backspacing, eller gå for smalere dekk. Sjekk f.ex http://www.rimsntires.com/specspro.jsp og sammenlign dekk og felger, så finner du dekk med samme høyde men smalere evt hvilket innpress du trenger.

Kommer vel an på hvor han setter spaceren. På hjulet blir det som du sier, men spacer han opp fjederen hjelper det kanskje nok!

Its better to Burnout than it is to Rust...

http://player.streamtheworld.com/_players/citadel/?sid=158

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tir 06. Mai 2014 15:05 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Spacer under fjæra det er snakk om. Ikke ut-spacing av felger.
Backspace er avstanden mellom anleggsflate til trommel og det ytterste punktet på felgens innside. Mer backspace flytter felgen inn.

Topp
Svar med sitat  
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 11 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 3 gjester

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet