AMCARFORUM.NO

Forum for Amerikansk bil
Dato/klokkeslett: Fre 29. Mar 2024 07:07

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]




Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 20 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste
Forfatter Melding
 Innleggets emne: problem med selvoppretting
InnleggSkrevet: Fre 02. Mai 2014 08:34 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Lør 12. Sep 2009 11:19
Innlegg: 2935
Bosted: Stavanger
Hei

har fått en mangellapp oss biltilsyne, der dem ikke er fornøyd med selvopprettingen på bilen
dem meinte først feilen lå i trege bærekuler, da han jekket opp bilen og hjulene var da hard å svinge med, når man tok i dekket.
men sjekket jo dette i lag med biltilsyne og han jekket opp bilen feil, slik at alle bærekulene sto i press, så snart man får bilen ned på bakken/svingskiver altså med rett arbeidsvinkel, går hjulene lett fra høyre ti venstre og andreveien. så ikke noe galt der.
etter brukermanualen, skal den ha ca 2 i caster

Jeg må innrømme at bilen selvoppretter ikke like fort som min sharan, men så er ikke berlingoen så kjapp som sharanen. så ser jo ut som det varierer litt fra bil ti bil

Noen som har formening om feil kilde eventuelle krav til selvoppretting

_________________
1965/2004 Mustang mach1
1970 Plymouth GTX 440 6 Pack
1970 plymouth GTX 440
1982 Opel manta 2.0i 16v
2013 citroen berlingo
2008 peugeot 408 Gass/bensin
VW sharan 2003 1.8 Turbo. 190 hk. 300Nm Brukt bilen fra helvete.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Fre 02. Mai 2014 09:05 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Registrert: Lør 23. Jan 2010 19:29
Innlegg: 299
Bosted: Bamble
Stramma snekka for mye?


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Fre 02. Mai 2014 10:53 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Lør 12. Sep 2009 11:19
Innlegg: 2935
Bosted: Stavanger
Beklager litt mangelfull opplysninger, det er ny tannstang styring og mustang 2 forstilling
Tannstanga går ganske lett å fint.

_________________
1965/2004 Mustang mach1
1970 Plymouth GTX 440 6 Pack
1970 plymouth GTX 440
1982 Opel manta 2.0i 16v
2013 citroen berlingo
2008 peugeot 408 Gass/bensin
VW sharan 2003 1.8 Turbo. 190 hk. 300Nm Brukt bilen fra helvete.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Fre 02. Mai 2014 11:47 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

Registrert: Søn 19. Okt 2008 16:14
Innlegg: 873
Bosted: Kongsberg
Går ann å prøve enda mer i caster om det er mulig? da det jo er denne vinkelen som står hovedsakelig for selvopprettinga. Mercedes og ande autobahn biler har ofte opp i 10 grader på fjerbenets helling/caster.. men gamle biler har jo generelt dårligere selvoppretting og vanskelig å si hvordan din er uten å ha testa :-P

Sent fra min GT-I8190 via Tapatalk

_________________
-72 Camaro, 350 SBC, 4speed Muncie M22, Eaton 8.5" 10 bolt.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Lør 03. Mai 2014 22:42 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Lør 12. Sep 2009 11:19
Innlegg: 2935
Bosted: Stavanger
Du bor kansje litt langt unna, så det her blir kansje den nærmeste testen :D

æ har kjørt godkjente bila med dårligere selvoppretting en det her

2 videoa

https://www.youtube.com/watch?v=Ku7LYV4 ... e=youtu.be

https://www.youtube.com/watch?v=_CDnzpq ... e=youtu.be

_________________
1965/2004 Mustang mach1
1970 Plymouth GTX 440 6 Pack
1970 plymouth GTX 440
1982 Opel manta 2.0i 16v
2013 citroen berlingo
2008 peugeot 408 Gass/bensin
VW sharan 2003 1.8 Turbo. 190 hk. 300Nm Brukt bilen fra helvete.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Man 05. Mai 2014 10:26 
Avlogget
Get going
Get going

Registrert: Tir 20. Nov 2007 13:49
Innlegg: 225
Har du mulighet for å dra på mere Caster?

4-5 grader bør gå fint, med servo!
Uten servo kan det bli litt tungt


Joda

_________________
Jada=Mc2


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Man 05. Mai 2014 11:54 
Avlogget
Get going
Get going

Registrert: Fre 13. Jul 2012 15:43
Innlegg: 169
Bosted: Enebakk
Mulig jeg husker feil, men er det ikke kpi som fører til selvoppretting? Men kontroløren må vel vise til en kjøretøyforskrift hvor dette står? Kan ikke gi mangel uten forankring i loven. Hva er begrunnelsen for mangelen? (sikkert fordi du har tannstang og han vil være småkonge og vanskelig)
Jeg for min del tror det er dårligere selvoppretting på mustangen til fatter. Er vel ikke så lett å få justert den til å bli bedre enn det der? Er jo litt håpløst å holde på med dette, når bilen egentlig er iorden :D Hørt med amcar?


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Man 05. Mai 2014 22:07 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Lør 12. Sep 2009 11:19
Innlegg: 2935
Bosted: Stavanger
Fra Amcar
Det står vel ingen plass i noe regelverk angående dette med selvoppretting. Dette med krav til selvoppretting er nok en tommelfingerregel som trafikkstasjonene har.

Det du kan gjøre er å få justert på litt mer castervinkel, noe som vil bedre selvopprettingen.
Er sikkert vanskelig å krangle med trafikkstasjonen hvis de først har hengt seg opp i dette.



Med at jeg har prøvd max camber, uten at det ble bedre. sjekket treghet i kuler og tannstang, sjekket treghet i rattstamme osv har jeg ingen valg en å levere inn skriftlig klage og håpe en annen innspektør kan se på bilen.
Har prøvekjørt noen orginale servo mustanger og dem går tregere tilbake.

_________________
1965/2004 Mustang mach1
1970 Plymouth GTX 440 6 Pack
1970 plymouth GTX 440
1982 Opel manta 2.0i 16v
2013 citroen berlingo
2008 peugeot 408 Gass/bensin
VW sharan 2003 1.8 Turbo. 190 hk. 300Nm Brukt bilen fra helvete.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Man 05. Mai 2014 22:58 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

Registrert: Søn 28. Okt 2007 13:23
Innlegg: 822
Bosted: Hommelvik, (trondheim)
Dette må jeg nå si så helt greit ut til en gammel amerikaner og være? Tror du må ha truffet en kontrollør som hadde en dårlig dag eller noe, vanskelig og si uten og ha kjørt bilen men det så ut for meg som noe jeg hadde eu godkjent uten tvil iallefall?
Du skriver du har prøvd max camber? Håper da at du mener max caster? Hva er max du har prøvd? 4-5 grader? Skal ikke være behøvelig med mere iallefall! Har du et ordentlig kryss på rattaksel? Hjul med feil innpress påvirker selvopprettinga litt de også.
Lykke til videre :)

_________________
65 Chevy Chevelle street legal bil
56 Chevy 210 Bel Air
67 Chevy Impala med ls1 og 4l60e
68 Chevy Camaro
08 Chevy Tahoe


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tir 06. Mai 2014 08:34 
Avlogget
Get going
Get going

Registrert: Fre 13. Jul 2012 15:43
Innlegg: 169
Bosted: Enebakk
Hvis amacar sier at det ikke står noe i regelverket om selvoppretting, så sier vel det sitt om kontroløren. Man kan ikke gi mangel på noe uten forankring i loven. Dette ville jeg sendt en skriftelig klage på. De må jo henvise til et regelverk eller en paragraf. De kan jo ikke bare synse og skrive mangler ut ifra løse luften. .(tydeligvis kan de jo det) Kjenner jeg blir provosert her jeg sitter :) Du får legge på noen hundre kilo i foran på bilen samt justere caster på maks og satse på en annen kontrollør :D


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tir 13. Mai 2014 07:35 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Fre 22. Sep 2006 08:22
Innlegg: 1741
Bosted: Søgne
Øk til max lufttrykk i forhjulene.

_________________
Peace is that brief glorious moment in history when everybody stands around reloading.
Thomas Jefferson


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Søn 25. Mai 2014 08:09 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Lør 12. Sep 2009 11:19
Innlegg: 2935
Bosted: Stavanger
Har vært oppe i over 3,5 bar i lufttrykk uten noen hjelp. men synes jeg har bra selvoppretting :roll: spesielt til mange av de andre gammle mustangene som har vært innom


men ser en liten tendens til at de uten servo går kjappere tilbake til senter. så nå prøver jeg med manuell tannstang

forstillingsaparat fra samme tiden som bilen, så er jo ikke der feilen ligger :wink:


Vedlegg:
forstilling.jpg
forstilling.jpg [ 81.83 KiB | Vist 6056 ganger ]

_________________
1965/2004 Mustang mach1
1970 Plymouth GTX 440 6 Pack
1970 plymouth GTX 440
1982 Opel manta 2.0i 16v
2013 citroen berlingo
2008 peugeot 408 Gass/bensin
VW sharan 2003 1.8 Turbo. 190 hk. 300Nm Brukt bilen fra helvete.
Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Man 26. Mai 2014 21:29 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro

Registrert: Søn 27. Jan 2008 20:48
Innlegg: 2838
Bosted: Bergen
Jeg syntes også det så ganske normalt ut på videoene.

_________________
Forhjulstrekk er feminint
To much rice makes me sick!


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Man 26. Mai 2014 21:34 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Lør 12. Sep 2009 11:19
Innlegg: 2935
Bosted: Stavanger
Resultatet av manuell tannstang = samme som med servo styring, så blir ikke som en 2014 modell bil. men katti va 1965 mustang like fin å kjøre som en 2014 mod :D ja ja onsdag får man dommen igjen. Litt leit Amcar.no er helt fraværende når det kommer til hjelp. men men dem liker vel også å ha problemfrie arbeidsdager :wink:

_________________
1965/2004 Mustang mach1
1970 Plymouth GTX 440 6 Pack
1970 plymouth GTX 440
1982 Opel manta 2.0i 16v
2013 citroen berlingo
2008 peugeot 408 Gass/bensin
VW sharan 2003 1.8 Turbo. 190 hk. 300Nm Brukt bilen fra helvete.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Ons 28. Mai 2014 14:02 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Lør 12. Sep 2009 11:19
Innlegg: 2935
Bosted: Stavanger
Da va bilen teknisk ok, fordet om ingenting e forbedret =D> kyss mæ i ræva for et gjeng :mrgreen:

Men no betvile dem identiteten, og no må æ kunne bevise at det VIN nr som står på bilen e samme bilen som Title. Bilen har Door tag, men det e ikke godt nok. Har Marti raport, osv. men ingen ting e godt nok. ja ja lykke til vist noen treffer på samme folka.
1965 Mustang har ingen sjulte Vin NR så Detta blir ikke lett :twisted:

_________________
1965/2004 Mustang mach1
1970 Plymouth GTX 440 6 Pack
1970 plymouth GTX 440
1982 Opel manta 2.0i 16v
2013 citroen berlingo
2008 peugeot 408 Gass/bensin
VW sharan 2003 1.8 Turbo. 190 hk. 300Nm Brukt bilen fra helvete.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 20 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]



Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Google [Bot] og 10 gjester


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
Drevet av phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.no - Norsk phpBB-support